informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
honger

Heb je wel echt honger?


Er zijn zoveel soorten honger. En elke soort vraagt weer een andere aanpak. Gebruik onze checklist! Het helpt je enorm om die drang om te eten beter te kanaliseren.

 

De ene honger is de andere niet. Er is natuurlijk de klassieke honger, die je hebt als het tijd is voor de hoofdmaaltijd. Maar wat doe je met honger die tussendoor onverwacht toeslaat? Met deze checklist ben je voorbereid.

 

Allereerst dit. Je lichaam geeft je de hele dag door signalen. Of je moe bent, koud, of je maag vol zit, of je dorst hebt, of je ergens pijn hebt… Veel mensen zijn nauwelijks bewust van wat ons lichaam ons heeft te melden. Ze negeren hun dorstgevoel of merken het niet als hun lijf genoeg heeft van zitten en in beweging wil zijn. En daardoor verwarren ze bijvoorbeeld ook vermoeidheid of verveling met honger. Leer luisteren naar je lichaam. Dan leer je ontdekken wanneer je écht honger hebt. Dat kan voorkomen dat je meer eet dan je eigenlijk nodig hebt.

 

Geen honger, maar dorst

Sommige mensen voelen hun dorstsignaal niet goed aan. Ze verwarren honger met dorst. Ga even na of je wel genoeg gedronken hebt en zo nee, neem een glas water. Vaak zal je honger dan snel verdwijnen.

 

Geen honger, maar te lang stilgezeten

Ben je ingespannen aan het werk achter je computer? Dikke kans dat je dan ’s middags zin krijgt in iets zoets. Dat zijn je hersenen, die vragen om extra glucose. Je kunt natuurlijk blijven zitten en iets zoets eten. Je kunt ook even opstaan en vijf minuten rondlopen. De energievoorraad in je lever en je spieren wordt dan vrijgemaakt en je hersenen zijn weer tevreden.

 

Geen honger, maar moe

Als je moe bent, kan een suikerstoot je tijdelijk weer oppeppen. Helaas is dat van korte duur. Je bloedsuiker vliegt omhoog, je lichaam maakt insuline aan om dat weer snel weg te werken en voor je het weet heb je weer een dip. En grijp je weer naar de chocolade… Er is natuurlijk maar één ding echt goed als je moe bent. Uitrusten.

 

Geen honger, maar je ziet iets lekkers

Het oog wil ook wat! Als jij iets lekker ziet, dan reageert je lichaam vaak meteen met lekkere trek. Dat gebeurt trouwens ook als je iets lekkers ruikt. De ene persoon is hiervoor gevoeliger dan de ander, maar als jij weet dat jouw oog altijd trek krijgt van iets lekkers, neem dan niet de route langs de banketbakker. Zet ook geen pot drop op je bureau en berg de koekjes uit het zicht. Bescherm jezelf tegen deze moeilijke prikkels.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!