informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Jojo

Wat is beter: langzaam of snel afvallen?


Je kilo’s zijn er langzaam bij gekomen, maar waarschijnlijk wil je er wél snel van af. De verleiding is groot om even snel een kuur te doen. Superstreng lijnen en dan daarna weer back to normal. Maar echt, dat is geen goed idee.

 

Stel dat je echt streng gaat lijnen en je weinig energie binnenkrijgt. Bijvoorbeeld door een kuur met shakes, of door ‘gewoon’ een tijdje honger te lijden. Je lichaam raakt dan behoorlijk in de stress. Het gaat noodmaatregelen nemen, bijvoorbeeld door de stofwisseling op een lager pitje te zetten. Natuurlijk wordt er ook vet afgebroken, maar in geval van acute nood en tekort aan eiwitten aarzelt je lichaam ook niet om de kostbare eiwitten van je spieren af te breken… Dus: een lagere stofwisseling, minder spiermassa en een hoop stress. Niet echt wat je wilt waarschijnlijk.

 

Volhouden?

Een streng dieet is bovendien een aanslag op je wilskracht. Honger is een heel sterk signaal van het lichaam en het kost heel veel kracht om dat te weerstaan. Veel mensen worden er flink chagrijnig van als ze streng aan het lijnen zijn. Ze houden het ook niet lang vol, omdat hun lichaam zo hard schreeuwt om energie en voedingsstoffen. Nog een nadeel: je leert geen nieuwe eetgewoonten aan. Dikke kans dat je na het lijnen weer terugvalt in je oude patroon, en dat de kilo’s er weer langzaam maar zeker bij sluipen.

 

Jojo-effect

Ook al ben je succesvol afgevallen door een streng dieet, veel mensen komen daarna weer aan. Soms tot op hun oude gewicht, soms zelfs daarboven. Dat noemt men ook wel het jojo-effect. Het komt waarschijnlijk doordat ze meer eten dan ze nodig hebben voor hun ‘nieuwe’ gewicht. Met minder kilo’s heb je minder nodig, dus je moet niet precies hetzelfde gaan eten als je daarvoor deed.

Bovendien kan je stofwisseling blijvend van slag zijn door het weinig eten en doordat je minder spiermassa hebt. Het is heel slim om afvallen altijd te combineren met voldoende eiwitten en krachttraining om dit te voorkomen!

Onderschat ook het effect op je geest niet. Het is ontzettend frustrerend en een knauw voor je zelfvertrouwen als je steeds weer ziet dat je aankomt nadat je hebt geprobeerd af te vallen. Terwijl een succesvolle en blijvende verandering juist een boost is voor je zelfvertrouwen.

 

Langzaam en lekker

Beter is ‘de Langzaam en Lekker’-methode. Goed en heel lekker eten, zodat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt en je lichaam en geest tevreden zijn. Kiezen voor maaltijden die je echt verzadigen, zodat je geen tussendoortjes nodig hebt. Blijvend je eetpatroon veranderen. Het afvallen gaat dan wel langzaam, denk aan ongeveer een pond per week. Maar de kilo’s blijven er dan wel af.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!