informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
hardlopen winter

Slecht weer bestaat niet (alleen slechte sportkleding)


Sportkleding wordt steeds mooier. Fijn, want zo kleed je je met plezier om voor je rondje hardlopen of andere buitensport.


Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je sportpak lekker zit, niet knelt of schuurt en dat je er vrij in kan bewegen. En als je er dan ook nog voor zorgt dat je kleren je van begin tot eind op de juiste temperatuur houden en beschermen tegen regen, kou en hitte, verklein je de kans op blessures. Susanne van der Hoeven, fysiotherapeute bij TRIAS Fysiotherapie & Sportrevalidatie, geeft kleedtips voor het Hollandse weer. Zo kom je altijd aan je dagelijkse portie beweging. Weer of geen weer! Mooi meegenomen; door buiten te bewegen tank je ook vitamine D. En doe je het‘s ochtends, dan help je je jezelf om beter te slapen, omdat het daglicht goed is voor je biologische klok.


Gouden regel

Een gouden regel hierin is dat je vijf tot tien graden Celsius optelt bij de temperatuur en je daarop kleedt. Als het buiten vijftien graden is, zou je normaal gesproken een jas aandoen. Maar niet als je gaat sporten. Dan kleed je je op twintig graden: met-zonder jas.


Puf, puf: heet!

Draag geen katoenen sportkleding als het buiten warm is. Katoen neemt het transpiratievocht op waardoor je met een kletsnat shirt rondloopt. Ademende kleding is dan een betere keus, want die kan het vocht goed afvoeren. Zo sport jij je in het zweet, maar blijf je toch lekker koel. Zeker als je voor lichtgekleurde kleding kiest. Wit weerkaatst de warmte, terwijl zwart de warmte juist absorbeert. Sport je graag met ontbloot bovenlichaam (of alleen een topje)? Het kan natuurlijk lekker zijn om de wind direct op je huid te voelen, maar vergeet niet dat de buitenlucht in combinatie met je (toch altijd een beetje) vochtige t-shirt ook verkoelend kan werken. Smeer je als je zonder shirt sport extra goed in, want de zon fikt direct op je huid. Zeker bij watersporten.

 

Exercising in the rain

Binnenblijven omdat het regent? Onzin! Ook als het plenst kun je sporten als je de juiste water- en/of windafstotende sportkleding draagt. Daarmee bedoelen we niet je gewone regenpak, zoals je dat op de fiets draagt. De meeste regenpakken ademen totaal niet, waardoor de warmte niet genoeg wordt afgevoerd. Er zijn speciale jasjes en broeken om in te sporten die je lichaamswarmte wel afvoeren, maar de regen en wind van buitenaf tegen houden. Zo blijf je ondanks de regen toch op temperatuur en droog.


Koud? Sport je lekker warm!

Wanneer je gaat sporten bij zeer lage temperaturen, moet je goed over je kledingkeuze nadenken. Als je jezelf te koud kleedt, neemt het risico op een blessure toe. Je lichaam is dan meer bezig met het warm houden van je koude lichaam, dan met de inspanning. Bij teveel kleren geldt het omgekeerde. Dan heeft je lijf alle energie nodig om de warmte af te voeren. Je gaat te veel zweten en je presteert minder goed dan je zou doen met de goede kleding. Wat die dan wél is? Susanne heeft 5 tips:

  1. Draag bij koud weer tenminste twee of drie lagen kleding.
  2. Begin met een dunne laag die je lichaamswarmte vast houdt. Hiervoor kan je het beste thermo ondergoed gebruiken.
  3. Draag hier overheen een laag die het vocht kan afvoeren (geen katoen dus, zie hierboven) en je eventueel droog houdt bij regen.
  4. Je verliest de meeste warmte via je hoofd, handen en voeten. De meest efficiënte manier van lichaamswarmte vasthouden, is dus door deze lichaamsdelen te bedekken met hardloophandschoentjes en een sportmuts bijvoorbeeld.
  5. Je doet er verstandig aan om ook je kuiten en enkels goed in te pakken bij lagere temperaturen. De achillespezen zijn zeer gevoelig voor kou en zullen eerder stijf worden als je deze niet goed warm houdt. Dat loopt niet lekker en geeft meer kans op blessures.

 

Dit artikel is in samenwerking met TRIAS Fysiotherapie & Sportrevalidatie tot stand gekomen. 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!