informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
jongetjes voetballen

Mag een kind met groeipijn sporten?


‘Het gaat wel weer over voor je een jongetje/meisje bent’: ouders zeiden het vroeger vaak tegen hun kinderen als ze vonden dat die zich niet aan moesten stellen. Niet miepen, gewoon doorgaan. Terwijl pijn in het ‘bewegingsapparaat’ juist een signaal kan zijn dat je moet stoppen met wat je doet, omdat je anders een blessure kunt krijgen.

 

Mag een kind dat zere benen heeft door groeipijn wél gewoon sporten? En wat is groeipijn eigenlijk? Zeven vragen – en de antwoorden van Linda Sluijs van Kinderfysiotherapie TRIAS.

1. Wat is groeipijn?

Met groeipijn wordt pijn in (meestal) beide benen bedoeld die soms aan het einde van de dag, maar vooral ’s nachts optreedt. Dit kan heel hinderlijk zijn. Ongeveer 30% van de kinderen in Nederland heeft wel eens groeipijn, meisjes meer dan jongens. Kinderen tussen de vier en de tien jaar hebben er het meest last van.

 

2. Hoe komt het?

Over het ontstaan van groeipijn en of het echt iets met groeien heeft te maken, verschillen de meningen. Uit onderzoek blijkt dater met de benen van kinderen met groeipijn niks ernstigs aan de hand is. De pijn komt niet door een beschadiging of overbelasting. Verwar groeipijnen van kinderen niet met de groeispurt van pubers– die leidt vaker tot blessures.

 

3. Wat zijn de klachten?

Overdag is er niks aan de hand. Groeipijn komt ’s nachts. Het kan zo’n zeer doen dat kinderen huilend wakker worden van de pijn in hun benen, meestal rondom de knieën of in de scheenbenen. Ook de spieren diep in de kuiten of dijbenen kunnen pijnlijk zijn. Groeipijn kan ook in armen optreden, maar zelden in de schouders en rug. Pijn in de gewrichten hoort er niet bij. Als die wel zeer doen, is onderzoek nodig. De pijn is meestal dubbelzijdig, soms afwisselend aanwezig in de benen, armen of elders in het lichaam. Bij oudere kinderen kunnen ook gevoelens van kramp, kippenvel of onrustige benen optreden. De pijn kan continu aanwezig zijn of in aanvallen komen en vermindert meestal na enkele minuten, om na een paar uur helemaal te verdwijnen. De volgende ochtend is de pijn meestal weg, maar kan een kind nog wel klagen over een zwaar gevoel in de benen of vermoeidheid door de gestoorde slaap. Groeipijn komt wat vaker voor na een drukke dag waarop een kind veel heeft gelopen. Er kunnen dagen of zelfs weken voorbij gaan zonder een centje pijn en dan kan de groeipijn ineens weer terugkomen.

 

4. Wat is het verschil met pijn door overbelasting?

Een overbelastingklacht zit veel meer op één bepaalde plek en is vaak met één of twee vingers aan te wijzen. Deze pijn is heel duidelijk gekoppeld aan een activiteit. Je voelt ‘m bijvoorbeeld tijdens of na het sporten. De oorzaak is irritatie door bijvoorbeeld inefficiënt bewegen, een minder goede conditie of een gewricht dat niet zo stabiel is. Hierdoor moeten spieren harder werken en raken ze overbelast.Deze irritatie kan een blessure worden, maar dat hoeft niet. Een kinderfysiotherapeut kan adviseren of de spier of peesbehandeld moet worden, of een kind z’n sport kan blijven doen of aan moet passen en welke oefeningen helpen om sneller te herstellen.

 

5. Is groeipijn ernstig?

Nee. Groeipijn is volkomen onschuldig. Binnen twee jaar heeft een kind er meestal geen last van meer van.

 

6) Wat kunnen we zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de pijn van een kind te verlichten.

 

Wrijven. Groeipijn wordt minder als je over de benen van een kind wrijft. Kinderen kunnen meestal erg goed aangeven wat ze prettig vinden.

Strekken. De pijn vermindert vaak als het pijnlijke been even gestrekt wordt. Als het kind op z’n rug op bed ligt, til je de benen langzaam op, één tegelijk. Let daarbij op dat de knie gestrekt blijft en de tenen maximaal zijn gebogen in de richting van het onderbeen, net zoals wanneer je een kuit rekt. Herhaal dit ongeveer tien keer per been en wissel dan van been.

Warmte. De pijn wordt minder als je de benen warm maakt, bijvoorbeeld met een kruik of onder een warme douche.

Pijnstillers. De pijn kan zo hevig zijn dat een pijnstiller nodig is, bijvoorbeeld om weer te kunnen slapen. Paracetamol is voor kinderen het beste.

 

7. Kan een kind met groeipijn gewoon blijven bewegen en sporten?

Ja, juist! Het is voor iedereen en zeker voor een kind in de groei heel belangrijk om zo veel mogelijk te bewegen. De diagnose ‘groeipijn’ is voor ouders en kinderen vaak geruststellend. Het doet wel zeer, maar er is niks mis. Omdat de spier of pees niet geïrriteerd is, zoals bij een overbelasting, kan een kind in principe alles blijven doen. Maar let op: als het been teveel pijn doet, kan een kind anders gaan bewegen om dat te compenseren. Zo kom je van de regen in de drup, want zo’n gekke houding kan er juist voor zorgen dat ergens anders overbelasting ontstaat. Het is handig als een kind met de trainer of gymdocent bespreekt dat het last heeft van groeipijn, zodat ook zij weten wat er aan de hand is.

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Kinderfysiotherapie TRIAS


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!