informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
sugar

Hoeveel extra klontjes suiker bevat een product?


Hoeveel suiker is er toegevoegd aan die ketchup, frisdrank, achterham en koekjes in je boodschappenmand? Je kan het zo uitrekenen als je even naar het etiket kijkt. Wijzer in drie stappen!

 

Stap 1: Zoek naar suiker

De eerste stap lijkt heel logisch: zoek het woord suiker op de ingrediëntenlijst. Staat suiker vrij vooraan op de lijst, dan weet je dat dit een suikerrijk product is. Maar zo eenvoudig is het niet, want fabrikanten gebruiken veel verschillende termen voor suiker. Denk bijvoorbeeld aan glucose, fructosestroop, maltodextrine, druivensapconcentraat, melkpoeder, maisstroop en dextrose. De Consumentenbond ontdekte dat er wel vijftig namen voor suiker worden gebruikt.

 

Stap 2: Kijk naar de voedingswaarde

Dan maar kijken naar de voedingswaarde. Op het etiket staat altijd ‘Koolhydraten, waarvan suikers’. Dit getal is van belang. Nu komt een rekenklusje, waarbij je onthoudt dat 1 suikerklontje 4,5 gram weegt. Staat er op een etiket dat het product 13 gram suiker bevat per 100 gram, dan is dat omgerekend 3 suikerklontjes. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan dat mannen ongeveer 8 klontjes suiker per dag binnenkrijgen, en vrouwen maar 6. Dat kan heel hard gaan, als je kiest voor suikerrijke producten zoals ontbijtkoek of frisdrank.

 

Stap 3: Is het natuurlijk of toegevoegd?

Er zijn ook producten die van nature suikers bevatten. Denk aan fruitsuiker in fruit of melksuiker in zuivelproducten. Met die natuurlijke suikers is niet zoveel mis als je ze binnenkrijgt met het oorspronkelijke product. Eet je een sinaasappel, dan krijg je de vruchtensuiker binnen met de vezels. En drink je melk, dan krijg je het melksuiker binnen met het vet uit de melk. Dit zorgt niet voor heel grote pieken in je bloedsuiker. Maar fabrikanten voegen graag extra suiker toe om een product op smaak te brengen. Dat gebeurt ook in hartige producten, zoals ketchup en vleeswaren. Die toegevoegde suiker wil je waarschijnlijk vermijden. Het vervelende is dat er op het etiket géén verschil wordt gemaakt tussen natuurlijke en toegevoegde suikers. Dat zou het voor de consument zoveel gemakkelijker maken, maar helaas is dat (nog) niet zo. Tot die tijd moet je uitgaan van je gezond verstand en kijken of er naast de natuurlijke ingrediënten (zoals fruit) nog andere suikers zijn toegevoegd.


Laden...
x
Word lid! klik hier