informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
foto sportspullen

Wil jij een sixpack?


We leven in een maatschappij waarin het steeds moeilijker is om niet dik te worden. Maar aan de andere kant wordt het schoonheidsideaal juist steeds dwingender. Een sixpack moeten we hebben! Diëtist Karine Hoenderdos legt uit waarom dit heel vaak geen goed idee is.

                                 

Een gemiddeld vetpercentage van een vrouw ligt tussen de 25 en 31%. Voor een man is dat tussen de 18 en 24%. Als je in goede conditie bent of atletisch gebouwd bent, is je vetpercentage lager. Als je overgewicht hebt, is je vetpercentage hoger. Een gezond vetpercentage ligt voor vrouwen tussen de 21-24%, voor mannen is het 14-17%. 

 

Sixpack

Stel nu dat je veel naar Instagramfoto’s van fitgirls of bodybuilders kijkt en dat je ook een sixpack wilt. Veel mensen realiseren zich niet dat dit niet een kwestie van trainen is. Het is vooral een kwestie van afvallen, want een sixpack wordt pas zichtbaar bij een laag vetpercentage. Bij vrouwen is dat bijvoorbeeld pas bij 12% vet, een flink stuk minder dan wat gemiddeld is.

 

Momentopname

Bedenk je ook dat veel Instagrammers er heel goed zijn om zichzelf flatteus op de foto te zetten. Ze nemen de juiste houding aan, bewerken de foto flink… Of gaan een periode heel streng op dieet om dan een hele rits foto’s te laten maken. Vaak is dit hun werk, hun bron van inkomsten en kunnen ze al hun tijd besteden aan sporten en verantwoord eten. Dit is dus geen weerspiegeling van het echte leven. Je hoeft daarom echt niet te streven naar een sixpack. Maar méér spiermassa en lekker veel bewegen is vrijwel altijd wel een goed idee.

 

Streefgewicht

Als je voor jezelf een streefgewicht vaststelt, denk dan even hoe reëel het is. Probeer niet meteen een superslank ideaal te bereiken. Een gewichtsverlies van 5 tot 10% levert al heel veel gezondheidswinst op voor je lichaam. Misschien is het slim om in stapje voor stapje naar je streefgewicht te gaan en tussendoelen op te stellen. Het komt regelmatig voor dat je uiteindelijk op een gewicht blijft ‘hangen’ dat een paar kilo boven je ideaal gewicht ligt. Als je vanzelf op dat gewicht blijft, is er veel voor te zeggen om dat dan zo te houden en er vrede mee te hebben. Je hebt al zoveel bereikt. En om koste wat koste die paar kilo’s eraf te werken is dan waarschijnlijk helemaal niet wat je lichaam wilt.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!