informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
gordijnen open

Slaap ik genoeg?


De één heeft aan vijf uur slaap voldoende, een ander tien. Belangrijk is te weten wat jouw optimale slaapduur is.
 
Veel mensen maken zich zorgen of ze wel genoeg slapen. Hoeveel is genoeg? Dat is moeilijk om te zeggen. Iedereen heeft een eigen slaapbehoefte. Eigenlijk kun je alleen zelf uitzoeken hoeveel slaap je nodig hebt. Alles tussen vijf en tien uur is ‘normaal’, meer of minder is ongebruikelijk. Maar komt ook voor.
 

Vakantie-test

Waar het om gaat, is wat jouw persoonlijke slaapbehoefte is. Die kun je het beste uitzoeken als je een keer vakantie hebt. Geen wekker, werk of verplichtingen. Kijk dan eens wat je natuurlijke bedtijd is en wanneer je uit jezelf weer wakker wordt. Doe dit een paar nachten achter elkaar. Zo vertelt je lichaam je wat je nodig hebt.

 

Signalen van te weinig slaap

Altijd ruw gewekt door de wekker? Kost het je veel moeite om wakker te worden? Dat kan een teken zijn dat je te laat naar bed bent gegaan. Mensen die op tijd naar bed zijn gegaan en een slaapritme hebben dat van dag tot dag vergelijkbaar is, worden 'automatisch' wakker als het ochtend wordt. Ze voelen zich dan uitgerust en verkwikt. Hun lichaam heeft de slaap goed benut. 
 
Maar natuurlijk zijn er ochtendmensen en avondmensen; voor avondmensen zal het opstaan altijd wat moeilijker zijn. Er zijn ook andere signalen die op een slaaptekort wijzen. Het gaat ook om je energiepeil tijdens de dag. Merk je gedurende de dag dat je een of meer 'dipjes' hebt? Moet je vaak gapen of heb je concentratieproblemen? Veel koffie nodig? Of snak je juist naar suikerrijke tussendoortjes, voor een energiestoot? Dat zijn stuk voor stuk signalen dat je echt wel wat meer slaap kan gebruiken.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!