informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst Xmass
Fruit

Zo kun je met een fruitallergie tóch fruit eten


We kennen allemaal wel de koemelk- en de glutenallergie, maar een minder bekende voedselallergie is die van het fruit. Het is precies zoals het klinkt: mensen met een fruitallergie kunnen niet tegen de allergenen die in vruchten zitten. Maar gelukkig zijn er voor die mensen toch manieren om fruit te eten. Hier zijn drie voorbeelden.

 

Tip 1: Kies een ándere appel

Uit onderzoek blijkt dat 75% van de mensen met een milde appelallergie twee soorten appels vaak wel veilig kunnen eten: Santana en Elise. Deze appels bevatten minder van het eiwittype Mal d1: het eiwit waar de meeste mensen met een appelallergie op reageren. In supermarkten ligt bij deze appels een bijsluiter. Hierin staat precies wat voor appel het is en voor wie deze bedoeld is.

 

Tip 2: Verhit het allergeen stuk

Bij de meeste vruchten verandert de structuur van het allergeen bij het bakken, stomen of koken. Daardoor reageer je niet meer op het eiwit en kan je het product wel veilig eten. Bij aardbeien kan het helpen om ze met warm water af te spoelen in plaats van met koud water. De haartjes van de aardbeien kunnen een reactie oproepen. Als ze warm zijn gewassen, blijft die reactie vaak uit.

 

Tip 3: Kies diepvries

Fruit uit de diepvries is voor het invriezen geblancheerd – dus kort verhit. De meeste mensen kunnen diepvriesfruit daardoor goed verdragen. Andere mensen krijgen hier juist wel een reactie op. Of dit bij jou het geval is, kan je zelf uitproberen met een kleine portie.

 

* Deze tekst is een samenvatting van de originele tekst. Wil je het hele artikel lezen of meer te weten komen over (voedsel)allergieën? Word member!


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!