informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Zout

3 tips om lekker te eten met minder zout


Veel mensen eten ongemerkt veel te veel zout. Gemiddeld wel een kilo per jaar! Daarom is op 10 maart de Zoutchallenge van de Nierstichting gestart. Bij FoodFirst Network eten we iedere dag zoutbewust. En dat is superlekker! Het zoutvaatje in de prullenbak? Dat hoeft niet. Dit zijn onze drie tips om lekker te eten met minder zout.

 

Zes gram zout per dag, zoveel zou je maximaal binnen moeten krijgen. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Maar we eten veel meer dan dat. 85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. Mannen gemiddeld bijna 10 gram, vrouwen 7,5. En dat is niet gezond. Door langdurig te veel zout eten, stijgt de bloeddruk. Dit kan uiteindelijk je nieren, hart en hersenen beschadigen. 

 

Tip 1. Eet met FoodFirst Network

Wij kiezen voor vers, puur en zo onbewerkt mogelijk. Onze recepten bevatten veel groenten, fruit, noten, zuivel, vlees, vis, volkorengranen en verse groene kruiden. Die pure producten bevatten maar een klein beetje zout, dat er dus van nature in voor komt. En dat beetje zout heb je wél nodig. Het zorgt ervoor dat je vochtbalans in orde is en dat je spieren en zenuwen goed werken. Als smaakmakers gebruiken we veel groene kruiden en heerlijke specerijen. En soms een beetje zout. Dat kan gerust, omdat je bij ons de echte zoutbommen niet op het menu vindt.

 

Tip 2. Vermijd zoutbommen

Het meeste zout dat we binnenkrijgen komt niet uit ons eigen zoutvaatje, maar is door fabrikanten toegevoegd aan voedingsmiddelen. 80% van onze zoutinname komt uit bewerkte producten zoals brood, vleeswaren en kaas, snacks, kant-en-klaarmaaltijden, sausen, kruidenmixen, koekjes. Als je die laat staan, ben je al een heel eind. 

 

Tip 3. Kies en koop goed

Als je boodschappen gaat doen en bijvoorbeeld een blik gepelde tomaten koopt, check dan het etiket en kijk of er een variant is met minder zout. De hoeveelheid zout moet verplicht op het etiket staan. Vergelijk verschillende producten. Soms kan in het ene merk heel veel zout zitten en in het andere helemaal niet. In het begin is dat wel even wat werk, maar al snel ken je de beste merken. En onthoud dat verse en onbewerkte producten van nature weinig zout bevatten.

 

Bron: onder andere nierstichting.nl

 

* Dit artikel is een samenvatting van de originele tekst. Wil je het hele artikel lezen of wil je meer weten over goede voeding voor een vitale leefstijl? Word member


Laden...
x
Gratis proberen klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!