informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
eten

Waarom wij uit principe vrij zijn van advertenties en commercials


“Wij willen onafhankelijk zijn, zegt Jan Dekker, CEO. “Al is de zak met geld waarmee een adverteerder aan komt zetten nog zo groot. Ik heb FoodFirst Network opgericht om het eerlijke verhaal over voeding en leefstijl te kunnen vertellen.”

 

Dat het ook anders kan, weet Jan Dekker uit eigen ervaring. In 2011 stond hij in Nederland aan de wieg van 24Kitchen, de bekende commerciële  tv-zender. Zijn missie toen was: Nederland leren koken zonder pakjes en zakjes. Dat werd een groot succes. Nu wil hij een stap verder zetten. “Nóg meer mensen leren hoe ze lekker en vooral gezond kunnen leven. Dat verhaal wil ik aan heel Nederland vertellen.”

 

Vrij van advertenties en commercials: wat betekent dit voor jou?
  • Wij zijn onafhankelijk. Wat we jou vertellen wordt niet gedicteerd door adverteerders of sponsors, maar bepalen wij zelf. Ons team van koks, artsen, en andere leefstijl-experts weet wat belangrijk en ‘waar’ is.
  • Wij geven state of the art gezondheidsinformatie. Artsen, wetenschappers en andere experts willen zich aan FoodFirst Network verbinden. Juist omdat we onafhankelijk zijn.
  • We ogen rustig. Bij ons vind je geen banners, geen advertenties en geen commercials. Zo kun je al je aandacht richten op onze inhoud.
  • Onze inkomsten krijgen we uit betaald membership. Wij kunnen bestaan dankzij mensen zoals jij. En daar zijn we je super dankbaar voor!

 

Weet jij wanneer je beïnvloed wordt?

De hele dag door word je gebombardeerd door reclame. Op tv, online, in kranten en tijdschriften, op abri’s, op beeldschermen in de sportschool. Maar ook zonder dat je het in de gaten hebt, zie en hoor je heel wat reclameboodschappen. Veel tv-programma’s, websites, social mediakanalen en influencers krijgen geld van bedrijven in ruil voor aandacht voor hun product of merk. Product-placement, heet dat. En die dikke industrie-vinger in de pap kan heel verwarrend zijn als het op voeding aankomt. Want maakt die mediakok z’n lasagne met pasta van merk xyz echt omdat hij dat zo lekker en goed vindt? Of zou hij er zelf nooit mee koken, maar is het een ‘moetje’? Is hij verplicht om de verpakking een paar keer in beeld te brengen?

 

Ook in de journalistiek zijn de grenzen soms vaag. Ooit zat er een dikke muur tussen de advertentie-afdeling en de journalisten. Nu zoeken die twee elkaar steeds vaker op. Branded content, waarbij journalisten een verhaal maken dat door een adverteerder wordt betaald, is een manier voor veel mediabedrijven om levensvatbaar te blijven. De traditionele advertentie-inkomsten zijn in de afgelopen decennia fors teruggelopen. Daarbij komt dat steeds minder mensen een betaald abonnement nemen op bijvoorbeeld een krant of tijdschrift. Die vermenging hoeft niet erg te zijn. Journalisten kunnen best een oprecht verhaal maken dat ze ook zo gedaan zouden hebben zonder extra betaling. Maar daar moet de lezer dan maar op vertrouwen. En juist dat vertrouwen daalt. Soms staat er ’ advertorial’ bij branded content. Maar lang niet altijd.

 

Onze native partners

We hebben een aantal native partners. “Dat zijn bedrijven en instellingen die dezelfde missie hebben als wij: Nederland gezonder maken,” legt Jan  Dekker uit. “En die dat ook actief uitdragen, bijvoorbeeld via maatschappelijk verantwoord ondernemen. Neem Bosch. In onze studio’s staan hun ovens. We gebruiken hun staafmixers. Het zijn apparaten die we, zoals ieder huishouden, gewoon nodig hebben om te koken en bakken.”

 

Dat koken en bakken, dat is waar het uiteindelijk echt om gaat. Bij FoodFirst Network doen we dat met verse, pure ingrediënten die zo onbewerkt mogelijk zijn. Leef smakelijk!


Laden...
x
Gratis proberen klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!