informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst Xmass
Vrouw markt

Eten tegen rimpels? Ja hoor, dat kan!


Dat je jonge-honden-energie krijgt als je eet met FoodFirst Network is geen nieuws. Dat je er ook echt jonger uit gaat zien, wél. Goed eten helpt tegen rimpels. Hoe werkt dat, en waarom alleen bij vrouwen?

 

Hoe gezonder je eet, hoe minder rimpels je hebt. Dat blijkt uit het onderzoek van Selma Mekić (28) van de afdeling dermatologie in het Erasmus MC, in een studie onder 2753 Rotterdamse 50-plussers. Waarom heeft ze dit onderzocht? “Ik ben vorig jaar begonnen op de afdeling dermatologie als arts-onderzoeker”, vertelt Selma. “Dat goede voeding kan helpen om gezond oud te worden, fascineert mij. Het helpt tegen allerlei ziektes. Je kunt er diabetes type 2 mee omkeren, het geeft 30% minder kans op dementie, helpt tegen hart-en vaatziekten en bijvoorbeeld de oogaandoening macula degeneratie. Dat zijn allemaal dingen aan de binnenkant van je lichaam. Ik wilde weten of je daar aan de buitenkant ook iets van ziet.” Ja dus. En veel ook. Vrouwen die heel gezond eten, hebben een derde minder rimpels dan vrouwen die juist ongezond eten, zo blijkt uit Selma’s onderzoek. De resultaten daarvan zijn gepubliceerd in het Journal of the American Academy of Dermatology (JAAD), een invloedrijk wetenschappelijk tijdschrift in de dermatologie.

 

1. Verdwijnen rimpels van goed eten, of krijg je er minder nieuwe bij?

“Ik denk niet dat bestaande rimpels verdwijnen. Wel dat je er minder nieuwe bij krijgt. De gezonde bestanddelen uit groente, fruit, vis en gezonde vetten helpen om de schade van veroudering en zonlicht af te remmen. Hoe jonger je begint met gezond eten, hoe minder rimpels je krijgt!”

 

2. Hoe heb je dit eigenlijk onderzocht?

“We hebben 1140 mannen en 1613 vrouwen uit het ERGO onderzoek, een langlopend bevolkingsonderzoek in de Rotterdamse wijk Ommoord, gevraagd om een maand lang bij te houden wat ze aten. In de vragenlijst ging het over gezonde voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, vlees, vis, brood, melk, maar ook om snoep, snacks en alcohol. Voor alle gezonde producten kregen mensen punten, en voor de ongezonde voedingsmiddelen punten-aftrek. Een maand lijkt niet lang, maar we weten uit eerder onderzoek dat die periode een goed beeld geeft van wat mensen over langere tijd gewend zijn om te eten. Om de rimpels te meten werd een 3Dfoto gemaakt van het gezicht. Een computerprogramma stelde het percentage rimpels vast. Natuurlijk krijg je sowieso rimpels als je ouder wordt. Ook als je rookt en veel in de zon zit, heb je meer rimpels. Maar die effecten heb ik door een speciale rekenmethode buiten beschouwing gelaten.”

 

3. Wat kwam er uit?

“Als je 100% van de tijd heel gezond eet (minstens 200 gram groente, 2 stuks fruit, vis, weinig vlees en zo min mogelijk suikers, snoep, koek, snacks en andere bewerkte producten), heb je veel minder rimpels dan een gemiddeld iemand van jouw leeftijd. En het omgekeerde gaat ook op; als je heel ongezond eet heb je juist meer rimpels dan gemiddeld. Dit effect geldt alleen bij vrouwen. Bij mannen die gezond eten zien we geen verschil ten opzichte van mannen met een ongezond voedingspatroon.”

 

4. Met ‘goede voeding’ bedoelen we bij FoodFirst Network het héle eetpatroon. Is dat ook wat jij vond in je onderzoek, of is er één speciaal onderdeel dat extra beschermt tegen rimpels? 

“Precies! Het gaat om het hele voedingspatroon. Er is al wel eerder onderzoek gedaan naar losse voedingsmiddelen en naar supplementen en rimpels, maar daar heb je weinig aan. Het gaat er toch altijd om hoe een heel eetpatroon in elkaar steekt. Alles wat je eet beïnvloedt elkaar. Daarom hebben we ook expres gekeken naar de gezonde én ongezonde dingen die iemand eet. Bepaalde dingen kunnen elkaar versterken of juist remmen.”

 

5. Laten we toch even inzoomen op groenten. Zijn er groenten die extra beschermen?

“Dat hebben we niet specifiek onderzocht, maar gele groenten, zoals wortel, paprika en pompoen lijken extra goed te beschermen. Dat zou kunnen komen doordat bepaalde gezonde stoffen, carotenoïden, een belangrijk deel van de vrije radicalen kunnen neutraliseren. Deze schadelijke stoffen zorgen voor huidbeschadiging als je bijvoorbeeld in de zon zit of rookt. Ook sojaproducten lijken te beschermen.  Naar de reden kan ik alleen gissen, maar het zou kunnen komen door de oestrogeenachtige stoffen die erin zitten.”

 

6. En waar krijg je juist rimpels van?

“Nogmaals, het gaat om het eetpatroon als geheel. Maar wat me opvalt is dat met name bewerkte producten, zoals snacks, snoep, softdrinks en andere voedingsmiddelen met veel suiker, tot meer rimpels leiden.”

 

7. Wat doet af en toe snoepen? Wij zijn fan van de 80-20 regel: we eten 80% van de tijd supergezond, en soms gewoon waar we zin in hebben. Helpt dat nog steeds tegen rimpels?

“Ja, ik denk het zeker wel. Hoe vaker je goed eet, hoe groter het effect, maar als je 80% van de tijd goed eet heb je echt al veel minder rimpels dan iemand die ongezonder eet. Ook als je af en toe een stuk taart of zak friet neemt. En het is ook wel zo realistisch, die 20% ‘sociale calorieën’ zorgt er vast bij veel mensen voor dat ze 80% gezond eten makkelijker vol houden.”

 

8. En wijn? Als je iedere dag wijn drinkt, helpt goed eten niet meer, zo blijkt uit je onderzoek. Soms een glaasje, kan dat wel?

“Vrouwen die heel gezond eten en iedere dag een glas wijn drinken, hebben evenveel rimpels als gemiddeld. De wijn saboteert dan dus het goede effect van de voeding. We denken dat dat komt doordat alcohol, net zoals suikers en andere stoffen uit bewerkte producten, normale celprocessen kan verstoren. Wat we nog niet hebben onderzocht is wat er gebeurt als je een paar keer per week een glaasje wijn drinkt. Ik sluit niet uit dat goed eten dan echt nog wel beschermend werkt.”

 

9. En als je rookt, helpt gezond eten dan ook?

“Ja. De beschermende werking van goede voeding staat los van het rimpelvormende effect van roken. Met andere woorden: mensen die roken en heel gezond eten, hebben minder rimpels dan rokers die ongezond eten. “

 

10. Waarom werkt het niet bij mannen?

“Dat weten we niet zo goed. We weten wel uit eerder onderzoek van onze afdeling dat mannen en vrouwen andere risicofactoren hebben voor het ontwikkelen van rimpels. Mannen krijgen eerder rimpels dan vrouwen, en hebben er meer op het voorhoofd. Vrouwen krijgen pas later rimpels dan mannen, meer rondom de mond. Maar ze krijgen hun rimpels wel sneller en ze halen de mannen dan ook weer in.”


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!