informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst Xmass
Detox 7-dagen

Digitale Detox: 7-dagen stappenplan


Ready, set, go! De Digitale Detox Week is gestart. Je gaat de komende zeven dagen jouw telefoongebruik verminderen. Niet cold turkey, maar in fases met een doelgericht stappenplan. Dit is jouw 7-daagse stappenplan voor de week: 

 

Dag 1: Schoon je mailbox op

Krijg jij onnodig veel nieuwsbrieven of heb je een ‘spam-mailadres’ waar alle reclame op binnenkomt? Neem even tien minuten de tijd om je uit te schrijven voor die mails. Ze leiden alleen maar af en zorgen ervoor dat je onnodig bezig bent met je telefoon. De app Unroll.me is de perfecte tool om je hierbij te helpen. 

 

Dag 2: Haal je telefoon uit je slaapkamer

Probeer deze week van je slaapkamer een telefoonvrije plek te maken. Het licht van het scherm van je smartphone verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, waardoor je hersenen denken dat ze wakker moeten blijven als jij 's avonds onder de dekens over je Facebook tijdlijn scrolt. Als je jouw smartphone niet meeneemt naar je slaapkamer, geef je je lichaam de kans om voldoende melatonine aan te maken. Zo wordt de slaapkamer ook echt een plek waar geslapen wordt. Het geeft je ’s ochtends en ’s avonds meer rust, waardoor je energieker wakker wordt. Gebruik je je telefoon als alarm? Vergeet dan niet een wekker te kopen, zodat je je niet verslaapt. 

 

Dag 3: Zet je notificaties uit

Bij elke mail, app of push-melding trilt je telefoon. Irritant he? Weer afgeleid. Wist je dat het gemiddeld zeven minuten duurt om weer in je werk te komen als je afgeleid bent geweest? Gelukkig kun je die meldingen en automatische verversing van je apps uit zetten. Spreek met jezelf vier vaste tijden per dag af, waarop je op je telefoon mag kijken en berichtjes mag beantwoorden. 

 

Dag 4: Gebruik je telefoon niet meer na 19:00 uur

Dit is misschien even een opgave en het vergt wat discipline, maar je zult hier veel profijt uit halen. Door je telefoon 's avonds niet meer te gebruiken, krijg je minder prikkelingen in je avondroutine. Je geeft je lichaam de kans om tot rust te komen. En alle tijd die je overhoudt kun je besteden aan andere dingen. Een sportles, romantisch diner voor twee of avondje filmkijken bijvoorbeeld. 

 

Dag 5: Laat je telefoon thuis

Probeer vandaag eens de deur uit te gaan zonder telefoon. Het hoeft niet lang te zijn. Gun jezelf de kans om te ontdekken wat het met je doet als je telefoon-loos op pad bent. Doe bijvoorbeeld boodschappen (met een papieren boodschappenlijstje), ga sporten, uit eten, naar de bioscoop of haal de kinderen van school zonder je smartphone op zak. 

 

Dag 6: Kijk/post vandaag de hele dag niet op social media

Wat je vrienden eten als ontbijt of dat je nichtje een nieuwe plant heeft gekocht kun je vast wel een dagje missen. Laat die Instastories even lekker voor wat ze zijn en probeer zelf ook niks online te zetten vandaag. De wereld draait echt wel door als je het niet bekijkt en je zult merken dat je eigenlijk maar heel weinig mist. Vergeet ook apps als YouTube, LinkedIn en Whatsapp niet. Laat ze lekker voor wat ze zijn. Je zult zien hoeveel tijd je overhoudt en hoeveel rustiger je je voelt. 

 

Dag 7: Zet je telefoon de hele dag uit

Klaar voor de ultieme test? Je hebt de hele week al je telefoongebruik verminderd. Vandaag is het tijd voor de kers op de taart! Zet je telefoon helemaal uit. Ga erop uit en ontdek hoe het is om telefoon-loos door het leven te gaan. Veel succes en vergeet er niet van te genieten! 

 


* Meer weten over rust en ontspanning? Word member en bekijk de video's van onze gedragswetenschapper Reint Jan Renes.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!