informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst Xmass
Digitale Detox 3

6 x winst door een Digitale Detox


Sneller klaar met je klussen, betere ideeën, lekkerder in je vel en nog meer energie ook. En dat allemaal door je smartphone minder te gebruiken. Hoera voor de Digitale Detox Week!

 

1. Meer focus, eerder klaar

Door continue afleiding van meerdere digitale media, bestaat het risico dat je alles wat je doet een beetje oppervlakkig ervaart. Je bent gewend geraakt om constant te multitasken, daardoor neemt je focus af en krijgt niets de aandacht die het verdient. Door de Digitale Detox Week zal je concentratie verbeteren. Die appjes en mailtjes op je telefoon kunnen even wachten en zo kun jij één activiteit tegelijk aanpakken. Je zal zien dat je klussen beter lukken en sneller af zijn.

 

2. Meer rust, betere ideeën

Door je telefoon tijdens werktijd te gebruiken, zijn je hersenen steeds aan het heen en weer schakelen van het ene naar het andere medium. Wist je dat het gemiddeld zeven minuten duurt om weer in je werk te komen als je afgeleid bent geweest? Leg daarom je telefoon buiten handbereik. Zo hou je veel meer tijd over. En gebruik die tijd ook goed, door bijvoorbeeld wat ademhalingsoefeningen te doen of een korte wandeling door het gebouw te maken. Je hoeft namelijk niet meteen na het voltooien van een taak meteen door naar de volgende. Een beetje rust in je hoofd leidt misschien tot hele andere inzichten en laat je creatieve kant naar boven komen.

 

3. Meer beweging, lekkerder in je vel

Hoe meer je met een beeldscherm bezig bent, hoe minder je beweegt. Of dat nu het scherm van je telefoon is of dat van je computer, ze brengen allemaal lichamelijk klachten met zich mee. Een app duim, telefoonelleboog, sms-nek, computervisiesyndroom, muisarm en ga zo maar door. Kies er juist voor om vaker achter je scherm vandaan te komen. En blijf dan niet zitten, maar ga vaker staan. Vergaderen gaat bijvoorbeeld ook heel goed lopend of staand met een notitieblokje in je hand. Zo voorkom je niet alleen die vervelende beeldschermblessures, maar geef je je gezondheid en energie een boost.

 

4. Meer tijd, een goed gevoel

Als je minder met je telefoon bezig bent, hou je serieus meer tijd over om andere dingen te doen. En dan niet alleen doordat je iets anders kunt gaan doen op die momenten dat je normaal gesproken in Facebook of Instagram bent gedoken. Je houdt ook tijd over doordat je eerder klaar bent met je klussen door je nieuwe focus. Lees dat ene boek eens uit, maak een wandeling of pak een nieuwe hobby op. Je kunt klussen doen die al langer op je lijstje stonden. De schuur opruimen, de tuin onkruidvrij maken. Iets wegstrepen van de lijst geeft een goed gevoel. En die opgeruimde schuur ook.

 

5. Meer slaap, meer energie

Het blauwe licht van je telefoon ontregelt je biologische klok. Vooral ’s avonds schijnt dat fel op je gezicht en hierdoor slaap je minder goed. Haal daarom je smartphone uit je slaapkamer en zorg ervoor dat je slaapkamer alleen bedoeld is voor slapen. Wat mis je nou echt als je even niet op je telefoon kijkt? Door je betere nachtrust sta je ’s ochtends meer uitgerust op. Met meer energie en een helder hoofd. Nóg meer focus dus!

 

6. Meer aandacht voor je vrienden en familie

Ook in gezelschap pak je je smartphone er vaker bij dan je denkt. Even een foto doorsturen, een filmpje op Instagram zetten om te laten zien hoe gezellig het is, of toch nog snel dat laatste werkmailtje beantwoorden. Zonder telefoon ben je aanwezig in het hier en nu. Je luistert echt naar wat je gesprekspartner te zeggen heeft. En je merkt het ook als het niet zo goed met hem gaat. Dat zie je in een Whatsapp-gesprek misschien wel over het hoofd. Daarnaast leidt een gesprek zonder telefoons misschien wel tot veel interessantere discussies en diepere gesprekken. Veel plezier! 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!