informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Wandelen

Vijf redenen om meer te wandelen


Schoenen aan, sleutels mee en hop, naar buiten. Even een frisse neus halen. Dat gezonder worden zo simpel kan zijn! Vijf redenen om meer te wandelen.

 

1. Het helpt je langer gezond te blijven

Waar is wandelen niet goed voor? Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, je botten, spieren en kraakbeen, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. Ook je immuunsysteem en evenwicht worden er sterker van. Niet verwonderlijk dus dat wandelen de kans op allerlei chronische ziektes verkleint. De lijst is lang en indrukwekkend: diabetes, hart-en vaatziekten, osteoporose, dementie en sommige vormen van kanker en longziekten, slapeloosheid, angst en depressie. En dat allemaal door heel simpel zo vaak mogelijk, liefst elke dag, minstens een half uur te lopen.

 
2. Je wordt er blij van

Wandelen is als een gummetje voor je hoofd, wordt wel gezegd. Door het ritme van je stappen en de frisse lucht raakt je hoofd lekker leeg. Een prima manier om te ontspannen. En alleen dat doet al veel voor je gezondheid. Ook je humeur wordt er beter van. Niet alleen tijdens het lopen, maar dat zonnige gevoel kan wel uren aanhouden. Nog een stapje verder gaat het effect op lichte depressie. Regelmatig lopen helpt om de kans op een (nieuwe) lichte depressie kleiner te maken. En voor mensen die al depressief zijn, kan vaak wandelen helpen om daar minder last van te hebben.

 

3. Je valt ervan af

Wat is beter als je af wilt vallen: je eten of beweging aanpassen? Bij FoodFirst Network zeggen we alle twee. Ze kunnen niet zonder elkaar. Sterker nog, ze kunnen elkaar versterken. Helemaal als je eet om af te vallen volgens de principes van FoodFirst Network. Bij ons eet je dan namelijk niet minder, maar anders. Vers en verzadigend. Veel mensen merken dat ze door onze recepten meer zin krijgen om dingen te doen. Bijvoorbeeld om te bewegen. Zo ga je in een opwaartse spiraal omhoog. Meer bewegen, minder snoepen, goede voedingsstoffen binnenkrijgen: een prima manier om langzaam maar blijvend op een gezond gewicht te komen. Overigens adviseren we mensen die af willen vallen om meer te bewegen dan honderdvijftig minuten per week, namelijk een uur per dag.

 

4. Je krijgt er energie van

Geen zin om te wandelen? Je kunt zin maken! Hoe? Door het gewoon te gaan doen. Als je niet gewend bent om te bewegen en je gaat het toch een paar keer per week doen, zul je merken dat die zin al snel vanzelf komt. Dat komt door verschillende handige mechanismen. Meer bewegen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je beter slaapt. Wie uitgerust is, heeft meer fut. Plus: naarmate je vaker beweegt gaat je conditie vooruit. Ook dat zorgt voor een fitter gevoel. Al die dingen bij elkaar maken dat je meer puf hebt om voor jezelf te koken en andere gezonde voedingskeuzes te maken. Kortom, van wandelen krijg je energie!

 
5. Wandelen is behandelen!

Wandelen neemt een loopje met diabetes type 2. Letterlijk. Gewoon een stuk lopen kan ervoor zorgen dat mensen met diabetes type 2 zich zowel lichamelijk als mentaal beter voelen. Dat blijkt uit een evaluatie van de jaarlijkse Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation. Daarbij wandelen mensen met diabetes type 2 in hun woonplaats vanaf april of mei drie keer per week. Twee keer zelf en één keer in een groep met de huisarts of andere zorgverlener, onder leiding van een professionele buurtsportcoach of wandelcoach. Dat doen ze twintig weken lang om uiteindelijk in september, bij de Nationale Diabetes Challenge, vijf of tien kilometer met gemak te kunnen lopen. Ook na september blijven bijna alle deelnemers, rond de 90%, doorgaan met hun wekelijkse wandelingen. Het is gezellig en ze voelen zich er een stuk beter door. Niet verwonderlijk, want door al dat gewandel verbetert de bloedglucoseregulatie en het gewicht. De buik- en heupomvang namen af.  Het gevolg: een deel van de mensen heeft minder, of zelfs geen, medicijnen meer nodig. Dat blijkt uit een analayse van honderdzestig deelnemers en komt overeen met andere onderzoeken die zijn gedaan. Kort samengevat: wandelen is behandelen! De landelijke wandelgroepen zijn in eerste instantie bedoeld voor mensen met diabetes type 2, maar iedereen is welkom. Benieuwd of er een wandelgroep in jouw woonplaats is – en wat je zelf kunt doen als dat nog niet zo is? Kijk dan hier.

 

* Deze tekst is een samenvatting van het originele artikel. Wil je het nog meer redenen waarom wandelen zo goed voor je is? Of wil je meer weten over bewegenProbeer FoodFirst Network nu gratis een maand uit!  


Laden...
x
Gratis proberen klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!