informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst Xmass
zomerfruit_water met frambozen

Begin je zomer fris en fruitig met deze 6 vruchten


Bij FoodFirst Network eten we zoveel mogelijk met de seizoenen mee. In de zomer is fruit lekker licht en verfrissend, bijvoorbeeld in een verkoelend drankje of door een salade. Deze 6 zomervruchten mag je dit seizoen in ieder geval niet missen!

 

1. Abrikozen

Abrikozen zijn steenvruchten en bestaan al duizenden jaren, ze komen oorspronkelijk uit China.  Vers zijn ze heerlijk met yoghurt en granola, of in een salade. Per 100 gram bevatten abrikozen trouwens maar liefst 283 mg kalium. Ook zijn ze relatief laag in vruchtensuikers: per 100 gram zo’n 8 gram. Daarmee is de abrikoos één van de minst suikerhoudende vruchten.

 zomerfruit: frambozen

2. Frambozen

Gewoon vers uit het knuistje, in zelfgemaakte jam, geprakt in een dressing of frambozenazijn. Er is zoveel mogelijk met frambozen! En je denkt er misschien niet direct aan, maar frambozen zijn ook een mooie toevoeging in een salade, bijvoorbeeld deze met geitenkaas. Frambozen invriezen? Dan kun je ze het beste eerst los op een blaadje in de vriezer doen en zodra ze hard zijn in een bewaarbakje.

 

3. Kersen

Begin juni was het weer zover: de start van het Hollandse kersenseizoen. Je kunt deze zoete vruchten direct van de teler kopen of daar zelf plukken, maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon bij de groente- en fruitboer kopen of in de supermarkt. Kersen bewaar je trouwens het beste in de koelkast, dan blijven ze langer goed.

 

4. Nectarines

Wist je dat nectarines, net als wortels, supergoed zijn voor je ogen? Ze bevatten namelijk niet alleen bètacaroteen, maar ook twee andere anti-oxidanten: luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen kunnen helpen om je lichaam te beschermen tegen de oogziekte macula-degeneratie. Ze zitten onder andere in geel, oranje en rood fruit. Tip: eet op een zomerse avond deze lekkere artisjok – nectarinesalade met entrecote van de grill. Smullen maar!

 

zomerfruit: perziken

5. Perziken

Een andere zomerse vrucht is de perzik. Perziken horen er bij aankoop gaaf en fris uit te zien met een fluweelachtige schil. Je kunt perziken het beste op een wat koelere plaats bewaren, daar zijn ze een paar dagen houdbaar. In de koelkast blijven ze langer goed, maar dat gaat wel ten koste van de smaak en het aroma. Eet je ze liever zonder schil? Kerf een kruisje in de onderkant, dompel ze 40 seconden onder in kokend water en leg ze vervolgens in ijswater. Als ze helemaal afgekoeld zijn kun je het velletje er supermakkelijk afpellen. Ook goed om te weten: door ze te halveren en te grillen kun je ze ook eten als je een steenvruchtenallergie hebt!

 

6. Rode bessen

De rode bessenstruik kom van oudsher voor in Nederland en de rest van Europa. De bessen groeien in trosjes aan de struik en vanaf eind juni beginnen ze plukbaar te worden. Een klassieker en ook makkelijk om te maken is natuurlijk bessenjam. Voeg daar voor een natuurlijke, zoete toevoeging wat aardbei of appel aan toe. Wil je je jam dikker maken, of binden zonder suiker? Chiazaad doet ’t m ook.

 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!