informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
blessure

Sporten als je een ziekte of beperking hebt: wat wel, wat niet?


Welke sporten kun je beter niet doen en welke juist wel als je last hebt van (ouderdoms)klachten? Fysiotherapeute Susanne van der Hoeven legt het uit.


Welke sport past bij mij? Susanne van der Hoeven, fysiotherapeute bij Trias, krijgt deze vraag dagelijks voorgelegd van mensen met een lichaam dat op de één of andere manier hapert. “De keuze voor een geschikte sport is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk dan van de gesteldheid van je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan je karakter, je lichaamsbouw, het gemak waarmee bepaalde sporten te beoefenen zijn en het aanbod bij jou in de buurt. Zo is het waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd om in de omgeving te kunnen windsurfen, maar een rondje hardlopen in de wijk kan bijna altijd. We kijken graag met iemand mee naar wat er allemaal wél kan en dat is vaak verrassend veel!”

 

Jouw lichaam, jouw sport

Op basis van Susanne’s ervaring hieronder een paar algemene tips bij veelvoorkomende (ouderdoms)klachten. Heb je een ziekte of beperking, bespreek je sportplannen dan altijd met je eigen arts of fysiotherapeut. Die kan beoordelen of de sport van jouw keuze inderdaad ook echt bij je lichaam past en je adviseren hoe vaak en in welk tempo je kunt gaan beginnen.

 
Knie en enkel

Een knie- of enkelblessure is gauw opgelopen, maar kan in heftigheid erg verschillen. Dit kan variëren van een kleine irritatie van de kniepees tot een gescheurde gewrichtsband of zelfs een gehele nieuwe kunstknie waar je de rest van je leven mee moet doen. Het kan lastig zijn om een juiste sport te kiezen wanneer je kampt met een knieblessure.

 

Niet: In de meeste gevallen adviseren wij om op te passen met sporten waarbij je veel moet draaien, stoppen en keren. Zoals de meeste bal- of veldsporten: hockey, (zaal)voetbal, handbal, basketbal, volleybal, rugby, tennis of zwemmen.

Wel: Met een knieblessure kun je bijvoorbeeld nog wel heel goed fietsen, fitnessen, handboogschieten, yoga, paardrijden en in minder heftige gevallen kan je ook nog gewoon hardlopen, schaatsen en skaten.

 

Schouder en elleboog

Een schouder- of elleboogblessure is er eentje van een hele andere orde dan de knie. Het kan net zo goed heel erg verschillen in de mate van beperking, maar het spreekt duidelijk een heel ander deel van je lichaam aan. Met een schouderblessure bedoelen we alles wat valt tussen: pijn in de schouder tot aan arm of elleboog uit de kom gehad.

 

Niet: Sporten die niet aan te raden zijn bij deze klachten zijn grotendeels alle bovenhandse- en/of werpsporten: tennis, badminton, honk- en softbal, handbal, volleybal, speer- of discuswerpen, kogelstoten of turnen. Ook maakt de ernst van de blessure hier weer uit in hoeverre je beperkt bent in bovenstaande sporten. Overleg altijd met je fysiotherapeut en de trainer of het voor jou verstandig is deze sport te beoefenen.

Wel: Alternatieve sporten kunnen zijn: voetbal, hockey, fietsen, schaatsen, fitness, hardlopen, atletiek of dansen.

 

4 x Als je wat ouder wordt…

Jong geleerd, oud gedaan – met sport geldt dit soms wel heel letterlijk. Sporten die je van kinds af aan met veel plezier hebt beoefend, gaan soms niet meer zo makkelijk als je wat ouder wordt. Bepaalde herstel- en spierfuncties gaan nu eenmaal achteruit met de jaren. Dit kan je enigszins tegenhouden door gezond te leven en lekker te bewegen, maar helaas ontkomen we er uiteindelijk niet helemaal aan. Juist dan is het belangrijk om de juiste sport te kiezen. Zo voorkom je (extra) kwalen. En vergeet niet: use it, or loose it! Nu blijven bewegen kan je helpen om later zo lang mogelijk soepel, sterk en fit te blijven. Bewegen houdt je jong, en helpt veroudering tegen te gaan.

 

1. Artrose

Een bekende klacht die met name bij ouderen veel voorkomt is artrose, ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Bij deze aandoening is het heel erg belangrijk om in beweging te blijven. Sommige patiënten met artrose bewegen te weinig omdat ze denken dat de slijtage versnelt wanneer ze veel bewegen. Dit is niet zo. Gewrichten hebben juist beweging nodig om soepel te blijven. Hierdoor blijft het gewricht gezonder en zal de slijtage minder snel toenemen. Wel is het van belang dat je voor de juiste sport kiest.

 

Niet: Vermijd sporten met zware mechanische belasting op de versleten gewrichten. Dus bijvoorbeeld zware (éénzijdige) krachttraining bij knie artrose.

Wel: Hiervoor adviseren wij als fysiotherapeuten graag een sport als wandelen (en nordic walking), fietsen of zwemmen, duiken of aquarobics. Maar ook yoga of golfen zijn goede alternatieven. Deze sporten geven relatief weinig belasting op de gewrichten, maar zorgen er wel voor dat de gewrichten en spieren lekker kunnen bewegen.

 

2. Hart- en vaatziekten en diabetes

Door verschillende oorzaken kan het zijn dat je (op latere leeftijd) te maken krijgt met hart- en vaatziekten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoge bloeddruk, aderverkalking of hartfalen. Of dat je diabetes mellitus type 2 ontwikkelt. Deze aandoeningen voel je niet altijd in het dagelijks leven, maar kunnen klachten geven als je je inspant. Dit risico is het grootst als je weinig tot nooit sport en ineens gaat deelnemen aan fysiek zware intensieve sporten zoals hardlopen, fitness, teamsporten of tennis. Eigenlijk zijn bij hart- en vaatziekten en diabetes veel soorten sport geschikt. Maar het allerbelangrijkst is om het sporten zeer voorzichtig op te bouwen in intensiteit en altijd rekening te houden met jouw persoonlijke niveau.

 

Wel: Om dit risico te vermijden is het verstandig om, voordat je start met sporten, een sportmedisch onderzoek te laten uitvoeren bij de sportarts. 

Niet: Het is in geen enkel geval verstandig om plots te beginnen met zeer intensieve sporten. Bouw altijd rustig op, aangepast aan jouw niveau.

 

3. Verhoogd risico op blessures

Een blauwe plek, overbelasting, een wondje: als je wat ouder wordt, duurt het langer voordat je hiervan bent hersteld. Dit komt doordat de kwaliteit van je weefsels afneemt. Hierdoor is het risico op een blessure groter. Minder bewegen dan maar? Nee! Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist door bewegen kan de kwaliteit van je weefsels verbeteren. En heb je dus mínder kans op blessures. Schroom dus niet om te gaan bewegen!

 

Wel: Houd rekening met het feit dat je spieren, pezen en botten kwetsbaarder zijn. Pas je training aan, aan eventuele klachten. Let er ook op dat het herstel na een inspanning langer duurt. Neem dus genoeg rustdagen tussen je verschillende trainingsmomenten in.

Niet: het omgekeerde, dus….

 

Leuk, leuker, leukst

Of je lichaam nou hapert of niet, er is ook nog zoiets als de kwestie ‘leuk’. Je hebt de meeste kans om een sport lang vol te houden als je iets gaat doen wat je echt superleuk vindt. Maar hoe kom je daar nou achter? De volgende vragen kunnen je helpen om beter te bepalen welke sporten je leuk lijken:

  • Wil je alleen of in teamverband sporten?
  • Heb je een voorkeur voor binnen of buiten?
  • Word je graag begeleid door een trainer of coach, of doe je het liever zelf?
  • Hou je van balsporten of sport je liever zonder attributen?

Denk naast de regulieren sporten zoals voetbal, tennis of hardlopen, ook eens aan de minder gebruikelijke sporten: lacrosse, dansen, skeeleren, jeu de boules, tafeltennis of bijvoorbeeld een vechtsport. Vraag jezelf altijd af of het fysiek verstandig is om een bepaalde sport uit te oefenen. Wanneer je twijfelt, overleg dit altijd met je fysiotherapeut en/of sportarts en vraag eventueel advies aan de trainer van de betreffende sportvereniging.

 

Tip

Heb je nou echt nog steeds geen idee welke sport er bij jou past, kijk eens wat er in jouw gemeente wordt aangeboden. De meeste gemeenten hebben op hun website een lijst van het gehele sportaanbod binnen de gemeente. Hier kan je goed inspiratie op doen. Handig hulpmiddel: de sportwijzer. Vul vijftien vragen in en krijg drie sportsuggesties die aansluiten op jouw interesses. 


Laden...
x
Gratis proberen klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!