informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
gezonde lunch werk

Licht, (nep)planten & dutjes: de 9 geheimen van een gezonde werkplek.


Die lekkere lunches van ons, die neem je vast al mee naar je werk. Check. Maar wist je dat je nog veel meer kunt doen om je werkplek zo in te richten, dat je de héle dag door fit, vrolijk en creatief aan de slag kunt gaan? 

 

Urenlang achter je computer zitten zwoegen, stress van een eindeloze reeks deadlines. Je boterham met kaas eet je achter je bureau, die gevulde koek bewaar je voor je vier-uur-dip. Om 17.30 uur tank je nog even snel je zevende kop koffie; zo trek je het nog een uurtje extra. Goed bezig! Toch? Ja, je werkt keihard. Maar voor je FoodFirst-leefstijl is zo’n kantoordag (-week, -jaar…) funest. Het goede nieuws is: het kan anders. Makkelijk zelfs. En als iemand het kan ben jij het wel. Je weet immers al hoe veel beter je je voelt door goed eten, veel bewegen, lekker slapen en vaak relaxen. Dat kan op kantoor ook! Met kleine veranderingen kun je ervoor zorgen dat je je ook daar gezonder en gelukkiger voelt én beter presteert. Dat blijkt uit de Healthy Offices Research van de Universiteit van Twente en CBRE. Dit zijn onze negen beste tips om jouw kantoorbaan een stuk gezonder te maken.

 

1. Zorg voor goed licht

Kantoorverlichting zorgt er misschien voor dat je je toetsenbord en collega’s goed kunt zien, maar voor je welzijn is het een bummer. De reden: je biologische klok. Die heeft daglicht nodig om goed afgesteld te staan. Dat zorgt er niet alleen voor dat je lekker slaapt, maar is ook goed voor je humeur en concentratie. En daardoor ook voor je gewicht. Je vangt voldoende daglicht als je binnen vier meter van een raam zit. Ook een wandeling in de pauze is een goed idee. Zo pak je niet alleen extra daglicht, maar ook beweging en een fijne portie vitamine D.

 

Zit je verder van een raam af? Dan kan circadiaanse verlichting een oplossing voor je zijn. De lampen veranderen in de loop van de dag van kleur. Geel in de ochtend, blauw in de middag en zachtgeel aan het einde van de dag. De lampen zijn wel redelijk prijzig, maar je hebt ook kleinere tafelmodellen te koop. De deelnemers aan het Healthy Offices onderzoek kregen zulke lampen en het effect was groot. 71% voelde zich energieker, 76% was gelukkiger en 50% voelde zich gezonder. Tel uit je winst!

 
2. Go green met een (kunst)plant of poster

Planten houden van mensen, maar mensen houden ook van planten. Een groenere werkplek kan ervoor zorgen dat je je gelukkiger, energieker en gezonder voelt. Raar maar waar: dat lukt niet alleen met echte planten, ook kunstplanten helpen. En zelfs posters van planten of een natuurrijke omgeving.

 

Dus, go green! Hang een poster op of koop een plant en zorg ervoor dat ie binnen je zichtveld hangt of staat. Eén klein plantje op je bureau helpt al, maar hoe groter je het aanpakt, hoe groter het effect. Het zien van al dat groen doet je goed. Van echte planten kun je het effect ook nog eens voelen doordat ze de lucht zuiveren. Vooral de gerbera kamerplant, aloë vera, de potchrysant, ficus en lepelplant zijn goede kantoorplanten. Ze zuiveren de lucht het beste, zo blijkt uit onderzoek van NASA. Vuistregel is: hoe sneller een plant groeit, hoe meer fijnstof hij uit de lucht opneemt en hoe groter zijn bijdrage dus is aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

 

3. Drink minder koffie

Kantoorversnapering nummer 1: koffie. Een lekkere cappuccino kan je alertheid verhogen, maar als je teveel koffie drinkt kan dat er ook voor zorgen dat je stresshormoon (cortisol) zo hoog wordt dat je je opgejaagd voelt. Vandaar dat onze Anne-Marie je adviseert om het bij twee tot drie kopjes per dag te houden. Kies dus vaker voor water (daar blijf je ook helder van) of (kruiden)thee. Ook de deelnemers van het onderzoek probeerden uit of minder koffie drinken hen beviel. Vijf per dag, dat was hun max. Bijna allemaal vonden ze het zó fijn, dat ze zich hier een maand na het onderzoek nog steeds aan hielden. En die middagdip dan? Die hadden ze sowieso veel minder, omdat ze veel gezonder gingen eten en meer gingen bewegen.

 

4. Zet een kan water op je bureau

Bij FoodFirst Network hebben we het (bijna) allemaal: een kan water op het bureau. Lekker met wat munt, een schijfje citroen of ander fruit erin. Als je te weinig water drinkt, kan dat ervoor zorgen dat je je moe en futloos voelt, vertelt Anne-Marie. Bovendien helpt het ongemerkt om minder koffie te drinken en om meer te bewegen, omdat je vaker naar de wc moet. Geen fan van water? Ook thee is een goede dorstlesser. Of probeer deze IJsthee van Bianca eens.

 

5. Snoep een appel 

Steeds meer bedrijven hebben een fruitabonnement. Lekker peren, bananen of appels snoepen. Dat is beter voor jou én voor je werk dan een zoete snack uit de snoepautomaat in de kantine of een graai uit de droppot op de balie bij de receptie. Suiker belemmert je zenuwcellen namelijk om met elkaar te communiceren, waardoor je minder goed instructies kunt onthouden, ideeën kunt verwerken of met emoties kan omgaan. Niet erg handig tijdens je drukke werkdag.

 

Probeer je suikerrijke snacks en drankjes te vervangen voor een gezonde(re) variant. Fruit, (snack)groente, noten en rijstwafels met hummus bijvoorbeeld. Het effect van die gezonde voeding (in combinatie met minder koffie en meer water) is groot. Dat bleek ook uit het Healthy Offices Research. 52% van de deelnemers voelde zich energieker. 66% was gelukkiger en maar liefst 78% van de werknemers voelde zich gezonder. Daarmee leverde goede voeding de grootste bijdrage aan een gezonde(re) werkplek!

 

En die appel? Die eet je wat ons betreft gewoon lekker bij de lunch. Op je tosti of door de salade bijvoorbeeld. Als je namelijk voor drie verzadigende maaltijden per dag gaat, zoals we bij FFN doen, heb je die tussendoortjes helemaal niet nodig. Je houdt je suikerspiegel laag en zult op den duur merken dat je behoefte aan zoet verdwijnt.

 

6. Neem je FFN-lunch mee naar je werk

Lunch je op je werk en is het aanbod daar niet zo goed als je zou willen? Of kies je er voor om ’s ochtends snel, snel wat boterhammen te smeren? Probeer dan eens een tijdje hoe het je bevalt om één van de vele FoodFirst-lunches mee naar je werk te nemen. Zoek en klik op  ‘lunchgerecht’ in onze receptenbak en kies waar je zin in hebt. De meeste salades kun je gewoon de avond van tevoren alvast maken, zodat je ze de volgende dag in een bakje mee kunt nemen.

 

Je zult al snel voelen hoe veel meer energie je op je werk hebt door beter te eten. Dat merkten ook de mensen uit het onderzoek, die er zelfs zo enthousiast door werden dat ze ook thuis gezonder gingen eten. Ze waren in de opwaartse spiraal terechtgekomen, die we bij FoodFirst Network ook zo goed kennen. Iedere stap die je zet op weg naar een gezondere leefstijl geeft je energie om ook op andere terreinen aan de slag te gaan!

 

7. Beweeg meer

Plof je ook vanuit de auto op je bureaustoel en aan het einde van de werkdag gelijk weer in de auto? Dan is het tijd om in beweging te komen. Bij FoodFirst weten we het al lang: zitten is het nieuwe roken. Langdurig zitten verhoogt je kans op hartkwalen, een te hoog cholesterol, depressieve klachten en diabetes type 2. Studie wijst zelfs uit dat mensen die meer dan zes uur per dag zitten, eerder overlijden dan mensen die maar drie uur per dag zitten. Daar zit je dan met je kantoorbaan… Gelukkig kan het ook anders! Je kunt er relatief makkelijk voor zorgen dat je op een dag meer beweegt. Vraag je baas bijvoorbeeld om een sta-bureau of vervang je bureaustoel voor een hometrainer of grote yogabal. Slenter een rondje door het kantoorgebouw of - ook een leuk idee van Healthy Offices – stippel een plattegrond uit met wandelpaden rondom je kantoor voor een leuke wandeling tijdens de lunch. Zo zijn er nog meer simpele manieren om meer te bewegen tijdens je werk.

 

8. Doe een powernap

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar in Silicon Valley (daar waar de Googles en Apples van onze wereld zich bevinden) is het de normaalste zaak. Even een powernapje doen tijdens je werk. In Nederland is het wat minder gangbaar, maar het is helemaal geen slecht idee, weet ook onze slaapexpert Ysbrand. Een powernap verlaagt je stressniveau en verhoogt je productiviteit. Na een dutje herstelt je hersencapaciteit, zodat je beter in staat bent om nieuwe informatie op te slaan. Toch zijn de meeste kantoren niet ingericht op een middagslaapje en dat is juist wel wat je nodig hebt voor een goed rustmoment.

 

Als je de flexibiliteit hebt om ergens anders te gaan werken (bijvoorbeeld thuis), probeer daar dan een dutje te doen. Liefst na de lunch, dat is het beste moment. Zit je vast aan kantoor, maar merk je dat je soms echt behoefte hebt aan wat slaap? Probeer dan op een andere manier rustmomenten in te zetten. Zoals bijvoorbeeld omschreven in tip 9.

  

9. Relax, ook als je een deadline hebt

Mindfulness is een krachtig middel als je je humeur een opkikker wilt geven of even wilt ontspannen. Een studie van Johns Hopkins University toont zelfs aan dat mindfulness net zo effectief kan zijn in het verminderen van depressie-, angst- en pijnklachten als antidepressiva. Volgens onderzoeksorganisatie TNO hebben één miljoen mensen last van burn-outklachten. Mede veroorzaakt door de hoge druk die we op ons werk ervaren. Stress heeft een negatieve invloed op je prestaties. Iets wat je niet wilt op een belangrijke dag. Dus, tijd voor een zen-zone!

 

Je hoeft echt niet met een matje op de grond te zitten en een ‘ohm’-geluid te maken. Je kunt gewoon kort mediteren op je bureaustoel of in een meditatieruimte (lees: leegstaand kamertje). Ook als je geen meditatieruimte hebt op je werk kun je wat doen: zorg voor een geluidsdichte koptelefoon, zodat je niet wordt gestoord door het rumoer om je heen. Volg één van Anna’s korte yogalessen of sta als een berg (desnoods in het toilet, als je het gek vindt om dat midden op kantoor te doen). Ook ademhaling kan je helpen te ontspannen. Doe bijvoorbeeld even een korte ademhalingsoefening met Maaike om je hartslag omlaag te brengen.

 

Extra tips van Geert Stam van Healthy Offices, CBRE

Wil jij je werkplek snel en op een makkelijke manier gezonder maken? Geert Stam is consultant van Healthy Offices. Hij heeft nog wat extra tips voor je:

  • Zet gezonde dingen in het zicht. Als je de hele dag tegen een mooie karaf water met fruit of een doos lekkere theesmaakjes aankijkt, kies je onbewust sneller voor deze gezonde dorstlessers. En drink je vanzelf minder koffie of frisdrank. Mochten ongezonde dingen voor je collega’s een must zijn, zorg dan dat ze in een kastje verstopt zitten zodat je niet steeds in de verleiding komt.
  • Meet hoe actief je (thuis/op je werk) bent. Een stappenteller kan je stimuleren om meer te bewegen. Overweeg ook eens om vaker staand of lopend te vergaderen.
  • Begin een kleine kruidentuin, binnen of buiten. Lekker bij de lunch of voor in de thee. En goed voor de connecties met je collega’s. Daarnaast hebben kruidenplanten invloed op je gesteldheid. Rosemarijn en pepermuntplanten kunnen je focus en geheugen verbeteren, terwijl jasmijn en lavendel een ontspannend effect hebben .
  • Kamertje over op kantoor? Verander die lege ruimte in een plek voor ontspanning. Zodat je daar kunt mediteren, even tot rust kunt komen of een powernap kunt doen.
  • Is er op jouw werk een bedrijf dat de catering verzorgt? Vraag dan eens, liefst samen met je collega’s, aan je baas of er een gezonder assortiment kan komen. Dat hoeft niet duurder te zijn, maar levert je baas (en jullie zelf natuurlijk ook) veel meer op! 

Onderzoek Healthy Offices

Bron: CBRE


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!