informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Power to the powernap 1

Power to the powernap: hoe lang en wanneer?


Een echte powernap duurt maximaal twintig minuten. Je kan ook een complete slaapcyclus maken van ongeveer negentig minuten. Korter, of juist langer dutten dan die twee zorgt dat je groggy wakker wordt.

 

Veel mensen zweren bij een dutje overdag. Om daar optimaal effect van te hebben, gelden de volgende vuistregels:

 

1. Hou het kort - maximaal twintig minuten

Als je even wat rust wilt nemen, doe dan een powernap van tien, maximaal twintig minuten. De gedachte is dat je dan alleen je lichte slaap meemaakt en niet in de diepe slaap terechtkomt van waaruit je heel moeilijk wakker wordt.

 

2. Wil je meer? Negentig minuten kan ook

Als je een langere dut wilt maken, trek daar dan negentig minuten voor uit. Dan pak je precies een complete slaapcyclus, met een portie lichte slaap, een portie diepe slaap en een klein beetje remslaap. Na afloop van zo’n hele cyclus ben je makkelijk weer wakker te maken. Het is vervelend als je wekker halverwege die cyclus gaat, of middenin je diepe slaap. Dan word je groggy wakker.

 

3. Na de lunch

Het optimale moment overdag om in slaap te vallen is in de vroege middag, zo rond 13.30 uur. Voor een negentig-minuten-siesta is dit dan ook het beste tijdstip. Een korte powernap, van twintig minuten, kun je op elk moment wel doen, mits je een goede slaper bent. Als je slaapproblemen hebt, kun je beter helemaal geen powernap doen.

 

Meer weten over slaap? Slaapexpert Ysbrand van der Werf vertelt je er alles over bij FoodFirst Network. Word member om zijn filmpjes te bekijken. 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!