informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
gezonde leefstijl

De vier routes naar een gezondere leefstijl


Bij FoodFirst Network staat goed eten op numero uno. Food = First! Je voelt je al snel lekkerder met ons pure, onbewerkte eten. Maar misschien start jij liever met een ander onderdeel van je leefstijl. Met slaap, bewegen of ontspanning. Of met alles tegelijk. Dat kan ook!
 
Bij FoodFirst Network gaan we er van uit dat een goede leefstijl je beste medicijn is (zie ook helemaal onderaan). Lekker en goed eten staat daarbij op de eerste plaats. We heten niet voor niets FoodFirst! Anders eten is één van de vier pijlers van onze leefstijl. Ook slaap, beweging en ontspanning horen erbij. Je kunt op FoodFirst Network met alle vier tegelijk aan de slag, maar dat hoeft niet. Kies zelf wat nu het beste bij jou past. Waar kun jij de meeste winst behalen? Onze huisarts Tamara de Weijer zet de vier routes voor je op een rij. 
 

Deze vuist op deze vuist – in turbotempo

Goed om je te realiseren: waar je ook mee begint, je zult zien dat je de rest makkelijk meepakt. Je leefstijl verander je stap voor stap en iedere stap geeft je meer energie om ook op de andere terreinen aan de slag te gaan. Het is net als met dat liedje van vroeger: deze vuist op deze vuist en zo gaan wij naar boven… En wel met een noodvaart, want iedere nieuwe stap geeft je vleugels.

 

Hoe dat werkt? Stel, je begint met beter eten. Omdat je je lichaam nu geeft wat het echt nodig heeft, krijg je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Dat zorgt ervoor dat je beter slaapt en wie goed uitgerust is, is weer beter bestand tegen stress. Wie relaxed door het leven gaat heeft minder kans om te veel of de verkeerde dingen te eten - en zo is het cirkeltje mooi rond. Er zijn nog veel meer dwarsverbandjes tussen de vier pijlers van een goede leefstijl. Heel logisch, want wat je eigenlijk ‘gewoon’ doet, is heel goed voor jezelf zorgen. Geen wonder dat je daar op allerlei manieren van opknapt!
 

De vier routes op een rij
 

1. Lekker eten, je lekker voelen

Kijk jij ook steeds watertandend uit naar de FoodFirst recepten? Drie keer per dag goed eten = je zeven dagen per week lekkerder voelen. Zo simpel is dat. Alhoewel, simpel? Wat is dat, echt goed eten? Wat doet dat met je lichaam? Hoe koop je de juiste ingrediënten en hoe maak je die snel en lekker klaar? Wij vertellen je hoe het zit. En laten je in kookvideo’s zien hoe het moet. Of je nu ziek bent of gezond, dik of dun, wij hebben voeding die bij jou past. Helemaal omdat je leert luisteren naar je lichaam. Zo merk je wanneer je genoeg hebt gegeten. En of je echte honger hebt, of gewoontetrek. Je gaat, zo verwachten wij, ook heel snel voelen wat het effect is van onze voeding. Na een dag of tien kun je het verschil al beginnen te merken. Je krijgt meer energie en ook op je humeur, je huid, haar en nagels knappen erna verloop van tijd van op. En je stoelgang, niet te vergeten. Veel mensen merken ook dat ze zich beter kunnen concentreren (‘alsof er een grauwsluier optrekt’). Je gaat je, kortom, gewoon een stuk lekkerder voelen. Wedden?
 

2. Meer rust – iedere dag

Waaraan besteed jij alle tijd en aandacht, ook als je het superdruk hebt? Voor veel mensen is het antwoord: aan de kinderen. Het werk. Hulpbehoevende ouders. En ’t huishouden, niet te vergeten. Herkenbaar? Ja? Dan weten wij ook wat er dan wel bij inschiet. Of beter, wie. Jij zelf! Of ben jij soms één van de weinigen die, hoe druk het ook is, toch goed voor zichzelf zorgt? Uitgebreid in bad gaat en op tijd met een boek het bed in duikt? Juist als je het knetterdruk hebt is het zaak tijd te nemen om je te ontspannen. Ook dat zeggen alle artsen die met ons meewerken. Zij weten dat stress ongezond is en dat burn-out een leefstijlziekte is. En dat je veel zelf kunt (en moet) doen om dat te voorkomen. Begin met elke dag een kwartiertje voor jezelf in te bouwen. Pure me-time, waarin je iets doet waar je van geniet. Ook al zijn het maar vijftien minuten, je zult zien dat je de rest van de dag relaxter blijft. En daardoor beter slaapt, meer tijd inbouwt voor beweging en meer rust hebt om goed te koken. Gezondheidwetenschapper Maaike heeft veel meer ontspan-tips voor je. Wij zeggen: maak van ontspanning een prioriteit. Het is daarmee eigenlijk net zoals je in het vliegtuig altijd te horen krijgt: zet eerst zelf je zuurstofmasker op en help daarna je kinderen.
 

3. Snel, slow & soepel bewegen

Zit jij ook zo vaak? Mooi! Het betekent dat je snel veel winst kunt halen door in beweging te komen met FoodFirst Network. Probeer dat minstens vijf dagen per week een half uur te doen, waarbij je soms je hartslag lekker omhoog laat gaan. En wen jezelf eraan om twee keer per week spierversterkende oefeningen en balanshoudingen te doen. Geen zin of tijd om te sporten? Hoeft ook niet. Je komt makkelijk aan je dagelijkse portie beweging met de workouts van onze beweegcoach Han de Hair. Hij laat je zien hoe je meer kunt halen uit de dingen die je toch al doet. Fietsen, wandelen en zelfs staan en zitten. Zijn de yogalessen van Anna meer iets voor jou? Je kunt ze zo lang maken als je zelf wilt.
Als je in beweging komt, voel je je al snel energieker, sterker en fitter. Ook je humeur verbetert doordat er door beweging extra serotonine wordt aangemaakt. Je slaapt beter en daardoor heb je minder zin om te snaaien. Daar komt bij dat je door te bewegen misschien sowieso al slanker wordt. Je zit, kortom, al snel lekkerder in je vel en dat maakt gezond eten vaak een stuk makkelijker. Al die effecten versterken elkaar enorm. Tel uit je winst!
 

4. Beter slapen

Slaap jij zo goed en lang als je zou willen? Zo ja, dan bof je. Zo nee, wat zonde! Al onze artsen en leefstijlexperts zijn het erover eens: slapen is minstens zo belangrijk voor je gezondheid als voeding, bewegen en ontspannen. Je kunt je nog zo hard voornemen om niet te snoepen en meer te bewegen, als je moe en brak bent komt er niks van terecht. Slaaptekort zorgt er ook nog eens voor dat je meer kans hebt om te zwaar en ziek te worden (diabetes en hartziekte bijvoorbeeld). Dat komt onder andere doordat je hormoonhuishouding door slaapgebrek verstoord wordt. Je zit minder snel vol én maakt makkelijker ongezonde keuzes. Slaapexpert Ysbrand legt je graag uit wat je kunt doen om beter te slapen. We schudden je kussen nog net niet voor je op, maar vertellen je wel wat je zelf kunt doen om lekkerder te slapen.
 

Leefstijl als medicijn

Gezond leven kan ervoor zorgen dat je langer gezond blijft. En als je ziek bent, kan een gezonde leefstijl je helpen om minder last te hebben van je aandoening. Helemaal waar het gaat om de zogenaamde ‘leefstijl-gerelateerde aandoeningen’ zoals diabetes en hart-en vaatziekten. Die worden voor een groot deel veroorzaakt door verkeerde voeding, te weinig beweging, slaap en ontspanning. We zijn gewend om die ziektes met medicijnen te behandelen. Of ze zo te voorkomen. Maar die pillen hebben vaak ook bijwerkingen. En ze pakken het probleem niet aan bij de bron. Het kan vaak ook anders, weten ik en alle andere artsen en leefstijlexperts van FoodFirst Network. Met elkaar maakten we een leefstijl die jou kan helpen om langer gezond te blijven en lekkerder in je vel te zitten. Leef smakelijk!


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!