informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
pan groenten

Wat is goede voeding? Iedereen zegt wat anders


“Wat heb ik nou aan dat instituut van jou”, mopperde een minister van Volksgezondheid ooit tegen Jaap Seidell. In één week tijd publiceerde zijn onderzoeksinstituut twee compleet tegenstrijdige adviezen over spinazie. Hoe kan dat?

 

Die adviezen gingen over spinazie. “Niet eten!” zei de ene deskundige. “Er zit veel nitraat in en dat kan het risico op kanker vergroten.” “Eet meer spinazie!” wist de andere wetenschapper. “De vitamines en mineralen beschermen tegen kanker.” Wie heeft er gelijk? Alletwee, weet Jaap Seidell. De ene wetenschapper onderzocht of er giftige stoffen in spinazie zitten (ja). De andere of er vitamines en mineralen in zitten (ja). Ze spreken elkaar tegen, maar toch beide de waarheid.

 

Welles-nietes

En dat gebeurt vaker bij onderzoek naar voedingsmiddelen. Die voedingsmiddelen bestaan uit heel veel verschillende stoffen en die stoffen hebben allemaal net een ander effect op je lichaam. Nu eten mensen geen losse stoffen en ook niet alleen spinazie. Ze eten veel meer dingen en die reageren ook nog eens allemaal op elkaar. Kortom, het effect van voeding op je gezondheid wordt bepaald door álles wat je eet en door wie je bent. Want het ene lichaam reageert weer anders dan het andere. Noten bijvoorbeeld, passen in een gezond voedingspatroon. Daar zijn alle geleerden het over eens. Maar als jij een notenallergie hebt, zijn ze juist niet goed voor je.

 

Wetenschappers zijn het over veel meer eens dan alleen over noten. Dat juist de verschillen zoveel aandacht krijgen, komt doordat meningsverschillen spannend zijn. Kabbelende verhalen, waarin alles koek en ei is, verkopen niet. Ruzie wel. Dat zorgt voor hoge kijkcijfers, voor vette krantenkoppen. Voedingswetenschappers zijn het over 80% wél eens. Maar dat lees en hoor je maar zelden.

 

Houvast

De zes belangrijkste eetregels op een rij:

 

Eet:

  • Veel groente en fruit
  • Niet teveel brood en pasta, en als je het neemt, kies dan volkoren
  • Veel vis en zo nu en dan vlees
  • Zo min mogelijk junkfood, snoep en dingen uit pakjes en zakjes

 

Drink:

  • Water als je dorst hebt
  • Zo nu en dan een glaasje wijn

 

Nog even dit over dat glaasje wijn: Voor je gezondheid hoef je geen alcohol te drinken. Maar als je het toch doet, beperk het dan tot een glaasje per dag.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!