informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
pioppi

Pioppi met FoodFirst Network


Gezond eten, bewegen, voldoende slapen en genoeg ontspannen. Dat zijn de trefwoorden van het Pioppi-dieet waar deze week veel over te zien en horen was. AVROTROS besteedde er in het programma Dokters van Morgen uitgebreid aandacht aan. Onder anderen onze huisarts Tamara de Weijer en onze internist Hanno Pijl waren in het programma te zien. En ook wij kregen er de nodige vragen over binnen. Wat houdt het Pioppi-dieet precies in en in hoeverre past het bij een FoodFirst leefstijl?
 

Wat is Pioppi?

Het Zuid-Italiaanse dorpje Pioppi is de inspiratiebron voor dit dieet, omdat het de gezondste plek op aarde zou zijn. In het dorpje leven de inwoners gemiddeld langer dan op andere plekken op de wereld. Er zijn relatief veel 100-plussers en er komen weinig ziektes zoals diabetes en Alzheimer voor. De Britse cardioloog Aseem Malhotra ontwikkelde een dieet op basis van de eetgewoontes en levensstijl van de inwoners van Pioppi. Volgens de arts kun je met dit dieet het metaboolsyndroom (ook wel stofwisselingssyndroom) terugdraaien. Het metaboolsyndroom kenmerkt zich door een hoge bloeddruk, hoge suikerspiegel, een middelomtrek groter dan 80 cm en een verkeerde balans tussen 'goede' en 'slechte' cholesterol. Het is vaak een voorloper van diabetes en hart- en vaatziekten.
 
Net als FoodFirst Network, gaat ook het Pioppi-dieet uit van een gezonde leefstijl die bestaat uit vier pijlers. Gezond eten, veel bewegen, voldoende slapen en genoeg ontspannen. Kortom: dezelfde filosofie in een ander jasje. Maar verschillen zijn er ook. Hieronder hebben we onze belangrijkste ‘Pioppi’-video’s en -artikelen voor je op een rijtje gezet. En vertellen we je waarom wij gezond leven soms net even anders zien.  


Gezond eten
  • Hetzelfde – Drie maaltijden per dag
    Bij FoodFirst Network eten we drie verzadigende maaltijden per dag. Op die manier houden we onze spijsvertering, maag en geest rustig. Ook de bewoners van Pioppi eten drie keer per dag. Tussendoortjes nemen ze niet en die hebben we ook helemaal niet nodig, legt onze voedingsdeskundige Anne-Marie hier uit.
  • Hetzelfde – De basis
    Als je natuurlijke producten eet, pakjes en zakjes links laat liggen en veel groenten en goede vetten eet, heb je een hele goede basis te pakken. Olijfolie, noten, vis, volle yoghurt en eieren. We zijn er, net als de Pioppianen, dol op.
  • Verschillend – Vasten
    De bewoners van Pioppi vasten wekelijks voor tenminste ¾ dag. Wij gaan daar niet standaard vanuit en hebben daar ook geen kant-en-klaar adviezen voor. Maar we vinden wel dat vasten een interessante optie kan zijn voor wie daar baat bij heeft. Je kunt er hier meer over lezen.
  • Verschillend – Koolhydraten
    ‘Verboden’ producten bij het Pioppi-dieet zijn: koolhydraten, suiker en producten uit pakjes, blikken en potten met meer dan drie ingrediënten of meer dan drie toevoegingen en lightproducten. Daarin zien we wel een klein verschil met FoodFirst. Wij denken namelijk niet dat je alle koolhydraten uit je eetpatroon kunt schrappen. Met koolhydraten is namelijk niks mis. Sterker nog: we hebben ze nodig voor onze gezondheid. Maar… er zit wel verschil in koolhydraten. Wij kiezen in onze recepten het liefst voor producten met langzame koolhydraten die in onbewerkt eten voorkomen. Deze geven langzaam energie af en zorgen daardoor voor een constante bloedsuikerspiegel. Wel geloven we dat je niet veel koolhydraten nodig hebt. Voor mensen die willen afvallen of mensen die diabetes hebben is het zelfs verstandig om te minderen met koolhydraten. Onze recepten zijn daarom ook op die manier samengesteld. En met af en toe een beetje pasta of een klein stukje brood (volkoren weliswaar) is helemaal niks mis.

Bewegen
  • Hetzelfde – Een half uur per dag
    De driehonderd inwoners van Pioppi bewegen veel. Ze doen alles lopend, hakken hout, verbouwen hun land en gaan regelmatig een blokje om. Daarmee bewegen ze met gemak een half uur per dag. En halen ze ook de beweegnorm die de Nederlandse Gezondheidsraad heeft vastgesteld: tenminste 150 minuten per week. Het is een goede basis voor een gezond beweegpatroon. Onze beweegcoach Han helpt je om dagelijks meer te bewegen en vaker de trap te pakken.
  • Hetzelfde – Minder zitten
    We weten het al langer: zitten is het nieuwe roken. Toch zitten Nederlanders gemiddeld wel negen tot tien uren per dag. De bewoners van Pioppi zitten weinig, ze scharrelen in en om het huis en maken geregeld een wandelingetje. Het is belangrijk om niet te lang en te vaak te zitten. Zittend beroep? Deze tips helpen je fitter te worden tijdens je werk.

Voldoende slapen
  • Hetzelfde – Slaapregels
    De Pioppianen verstaan de kunst van het slapen. Ze gaan onder de wol zodra het donker wordt en houden er een regelmatig ritme op na. Ze stellen zich ’s avonds laat niet bloot aan blauw licht, waardoor hun biologische klok goed is afgesteld. Goed slapen is erg belangrijk voor je gezondheid. Je hersenen, immuunsysteem, huid en interne organen profiteren allemaal van een goede nachtrust. Onze neurowetenschapper Ysbrand heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het belang van slaap op je gezondheid. Hij voorziet je graag van zijn tips en trics, zodat jij ook als een roosje slaapt.
     
Genoeg ontspannen
  • Hetzelfde – Tijd nemen voor elkaar
    Leuke dingen doen met vrienden of familie is een groot onderdeel binnen de kleine Pioppi gemeenschap. Als ze elkaar iets willen vragen, lopen ze naar elkaar toe. Whatsapp en Instagram laten ze lekker voor wat het is. En dat is helemaal geen slecht idee. Een digitale detox kan je veel winst opleveren, hebben we bij FoodFirst Network al eerder voor je uitgezocht. Daarnaast sta je samen sterker. Ga het maar eens bij jezelf na; koken, eten, sporten of ontspannen. Het wordt leuker als je het samen doet.
  • Hetzelfde – Bewust ademhalen
    Ook ademhalingsoefeningen horen er voor de Pioppianen bij. Een paar keer per dag is al genoeg. En ook daar zijn wij fan van. Onze gezondheidswetenschapper Maaike leert je alles over lekker ontspannen en goed ademhalen. Want als je ontspannen bent, maak je makkelijker gezonde keuzes.
     
Pioppi of niet?

Pioppi is een dieet. Eten met FoodFirst Network is dat niet, omdat wij niet geloven in diëten. Wij geloven in een eenvoudig plan voor een gezonde leefstijl. Je hoeft geen “nee” te zeggen tegen dingen die je lekker vindt en je hoeft niet opeens vijf keer per week naar de sportschool te gaan. Door simpele, haalbare en duurzame veranderingen door te voeren in hoe je eet, slaapt, relaxt en beweegt, leg je de basis voor een gezonde leefstijl. Stap voor stap. Daarmee verklein je jouw kans op ziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en depressies. En die veranderingen zijn, hoe druk we het ook hebben, haalbaar voor ons allemaal.
  
Wil jij leven net als de Pioppianen, maar dan zonder dieet? Zo gezond mogelijk richting de 100? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Onze lekkere recepten voeden je lichaam en onze tips helpen je om een goed beweegpatroon te volgen, beter te slapen en lekker te ontspannen. En dat geeft drie keer winst; je eet lekkerder, voelt je al snel beter én kunt daar langer van genieten, omdat je meer kans hebt om gezond te blijven. Vraag maar aan Gery, Max, Laura en Freek.  


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!