informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Wilma

Meer groente, minder medicijnen. Dit zijn de vier beste tips van Wilma


Wilma (65) at al een tijdje bewust, maar vond de gezonde recepten uit haar dieetboeken best saai. Toen ze op zoek ging naar wat meer variatie in recepten met veel groente, stuitte ze via Facebook op FoodFirst Network. Ze werd member en hoopte niet alleen wat kilo’s te verliezen, maar ook minder bloeddrukpillen nodig te hebben. En dat is gelukt. “Dit eetpatroon is heel goed vol te houden. Ik val langzaam maar zeker af, eet hartstikke lekker en mag al de helft minder medicijnen voor mijn bloeddruk gebruiken.” Dit zijn haar beste tips.
 

1. Zoek ook lekkere recepten buiten je weekmenu

Ik ben nu een half jaar bezig met FoodFirst Network en inmiddels weet ik zelf heel goed wat ik kan eten. Als ik bijvoorbeeld een beetje bloemkool overhoud, zoek ik tussen de recepten naar andere recepten met bloemkool. Dan maak ik er bijvoorbeeld soep van. Op die manier hoef ik niks weg te gooien. 
 

2. Wees bereid om te leren

Ook als je niet goed kunt koken, is FoodFirst Network erg fijn. De filmpjes leggen alles hartstikke goed uit. En als dat niet genoeg is, kun je natuurlijk ook nog de workshops van Rudolph volgen voor extra uitleg. Ook qua eten heb ik nieuwe dingen geleerd. Linzen at ik bijvoorbeeld nooit, maar die vind ik nu erg lekker. Je eet net even anders dan normaal en daardoor leer je nieuwe dingen kennen. Dat is leuk!
 

3. Goede voorbereiding is het halve werk

Vooral als je een drukke baan hebt of - net als ik - opeens moe kunt zijn, is het soms best lastig om drie keer per dag een verse maaltijd op tafel te zetten. Mijn geheim? Een goede voorbereiding. Ik maak vaak in de ochtend al dingen voor die avond. Ook kook ik vaak voor twee dagen. De tweede portie neem ik dan de volgende dag. De lunchsalades kun je ook makkelijk van tevoren maken en in een bakje meenemen. 
 

4. Lees de etiketten

Ik geef niet veel om koek en snoep, maar suiker zit ook in producten waar je het niet meteen van verwacht. Augurken bijvoorbeeld, zelfs daar zitten suikers in. Als je de etiketten leest weet je wat je eet.
 

Het verhaal van Wilma

Toen ik thuis kwam te zitten met een burn-out, ben ik gaan koken. Ik was aldoor bezig met eten en ben in die periode ook wat zwaarder geworden. Inmiddels heb ik alle boeken over diëten al wel geprobeerd. Mijn hele kast staat vol kookboeken. Veel recepten hebben vlees of vis als uitgangspunt, terwijl ik juist dol ben op groente. Dus ik ging op zoek naar een dieet waarbij groente de basis vormt, meer dan alleen een blaadje sla en een plakje tomaat. Via Facebook kwam ik FoodFirst Network tegen. Ik dacht: “Dit is precies wat ik zoek”. Ik heb een hoge bloeddruk, dus ook daarvoor is het perfect. Normaal betaal je een hoop geld voor dit soort dingen, maar dit is wel betaalbaar. Ik besloot het te proberen en heb daar geen dag spijt van gehad. Hoe langer ik lid ben, hoe meer ik het gebruik.
 
De keuken in met Andy
Ik heb last van depressies. Daarom gaat alles – ook eten met FoodFirst Network - de ene dag beter dan de andere dag. Ik vind het belangrijk om goed en lekker te eten. Het voordeel van FoodFirst is, dat het een fijn eetpatroon is en geen dieet. Gewoon lekker drie maaltijden per dag, niet die rare rage dat je zes keer per dag moet eten. Geen margarine, maar echte roomboter. En met pakjes en zakjes koken deed ik sowieso al niet.  
 
Vooral de recepten van Andy zijn mijn favoriet. Ze hebben heel veel smaak. Ik ben dol op de hartige ontbijtjes en de Andijvie met blauwe kaas staat ook regelmatig op tafel. Andy heeft me echt geleerd om te variëren met groenten en om ook peulvruchten te eten. Linzen at ik bijvoorbeeld voorheen nooit, maar die heb ik helemaal ontdekt. De Bieten-linzencurry en de Cottage pie met linzen zijn hartstikke lekker! Mijn appelmoes maak ik tegenwoordig zelf van mijn eigen appels. Dat doe ik dan door de yoghurt als ik zin heb in iets zoets. Als ik iets lekkers heb gekookt, sla ik het op bij mijn favorieten zodat ik het makkelijk terug kan vinden.
 

Met ups en downs

Ik heb niet elke dag energie om met FoodFirst te koken, maar toch merk ik al wel verschil. Ik ben al een paar kilo kwijt en ik ben al echt anders aan het eten. De nodige beweging doe ik vooral in en om huis. Ik vind het nog lastig om er echt uit te gaan. Maar ik heb een Fitbit en houd mijn stappen in de gaten. Regelmatig maak ik even een wandelingetje in de tuin of ik loop de trap in huis een paar keer op en neer. 
 
Ik merk dat ik meer energie heb dan een half jaar geleden. Als ik goed eet met FoodFirst Network, dan voel ik me fitter. Ik was voorheen soms te moe om de afwas te doen. Maar dat doe ik nu wel gewoon weer. Een poosje geleden had ik bloedonderzoek in het ziekenhuis en toen zagen de artsen dat mijn bloeddruk was gedaald. Ik mag nu de helft minder medicijnen gebruiken. En als hij zo netjes blijft, gaan we opnieuw bekijken of mijn medicijngebruik omlaag kan. Dat is toch top!

 

Net als Wilma met je leefstijl aan de slag? Of de recepten maken waar Wilma het over heeft? Word dan nu member van FoodFirst Network! 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!