informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Marco Verhoeven

5x afvaltips van Marco: “Ooit at ik 12 boterhammen per dag, nu ben ik al 23 kilo afgevallen”.


Marco (56) had altijd een keurige bloeddruk. Precies 120/80 mmHg. Toen de bloeddrukmeter begin dit jaar 240/120 mmHg aangaf en de weegschaal de 130 kilo aantikte was het toch even schrikken. “Door mijn leefstijl aan te passen, gezonder te eten en mijn bloeddruk omlaag te brengen, wil ik van mijn medicijnen af komen.” Inmiddels is Marco goed op weg. In 24 weken tijd verloor hij al 23 kilo. De medicijnen zijn er nog, maar zijn leefstijl is drastisch veranderd en ook zijn bloeddruk is al flink gedaald. Dit zijn Marco’s beste tips.
 

1. Maak een plan van aanpak.

Dat ik afval is belangrijk, maar mijn echte doel is om te leren hoe ik blijvend gezonder kan leven. Ik denk dat dat voor iedereen een mooi doel is. Zeker als je zoveel te zwaar bent als ik. Als je streng gaat diëten, zal je zeker afvallen. Maar houd je dat dan ook zo? De kans dat je gaat jojo-en is groot. Ik wil gemotiveerd blijven om mijn leefstijl gezond te houden. Zo verbeter ik niet alleen mijn gewicht en bloeddruk, maar verminder ik ook het risico op diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.
 

2. Pak je beweging en kies iets wat bij je past.

Ik ben geen sportschoolman, maar wel een natuurmens. Bewegen doe ik dus lekker buiten. Toen ik startte met FoodFirst Network ben ik begonnen met fietsen en wandelen met tussendoor oefeningen. In het park is een trap die ik bijvoorbeeld vijf keer op en af loop. En ik gebruik het tuinbankje om tegen op te drukken. Nou, dat voel je wel hoor! Tegenwoordig ga ik ook zwemmen. Het zijn allemaal sporten die mijn gewrichten niet belasten. Dat is perfect voor mij, omdat ik zo zwaar ben.
 

3. Loop niet te hard van stapel.

Mijn leefstijl aanpakken doe ik stap voor stap. Je moet niet te streng voor jezelf zijn, want dan houd je het niet vol. Doordat ik mezelf de tijd gun, levert het me geen stress op. Sterker nog, ik heb er zelfs plezier in. Sporten met de oefeningen van Han doe ik bijvoorbeeld na het eten een uurtje. Als ik in het park aan het trainen ben geniet ik dubbel. Een prachtig mooi uitzicht en door die workouts voel ik me steeds fitter en energieker. Op die manier is het leuk en goed vol te houden.
 

4. Ga niet elke dag op de weegschaal staan.

Ik meet niet alleen mijn gewicht, maar ook mijn buikomvang, bloeddruk, vet- en spiermassa. Dat doe ik eens per week. Elke maand maak ik de balans op, want dan zie je pas echt resultaat. Als die lijn blijft dalen is het goed. Ik noteer alles netjes in een Excel-sheetje om het overzicht te houden. Dat werkt lekker.
 

5. Lees de etiketten.

Ik wilde graag weten wat er eigenlijk in de producten zit die ik eet, daarom ben ik de etiketten gaan lezen. Ik heb ontdekt dat veel dingen gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn. In een blokje groentebouillon zit bijvoorbeeld schrikbarend veel zout. Dat maak ik nu dus lekker zelf. Zodat ik precies weet hoeveel zout erin zit. Ik bewaar mijn groenterestjes en daar trek ik zelf een bouillon van. Duurzaam, simpel en zoveel gezonder!
 
 

Het verhaal van Marco

Begin 2018 kreeg ik medicijnen voorgeschreven voor mijn bloeddruk. Ik werd erdoor verrast, want mijn waarden waren altijd keurig 120/80 mmHg. Ik had al wel gemerkt dat het niet zo goed ging met mijn gezondheid, maar met medicijnen had ik geen rekening gehouden. De weegschaal wees 130 kilo aan en ik had veel last van stress. Ik ben brandwacht en werkte lange dagen. Daardoor had ik geen zin om ’s avonds te koken. Ik at wel tien tot twaalf boterhammen per dag met bewerkte vleeswaren en veel kaas. Toen mijn vader ziek werd en overleed, kwam ik door alle stress overspannen thuis te zitten. 240/120 mmHg stond er op de bloeddrukmeter. Ik ben zo enorm geschrokken. De huisarts zei dat ik van mijn leven niet meer van die medicijnen af zou komen. Nou, fanatieker kun je me niet krijgen. Er moest iets gaan veranderen, dat was me wel duidelijk.
 
Investeren in gezondheid
Eerder dat jaar was ik via Colin Crowdfund bij FoodFirst Network terecht gekomen. Ik was op zoek naar rendement voor mijn geld. Het liefst wilde ik investeren in iets gezonds en duurzaams. ‘Als het dan fout gaat, heeft mijn geld in ieder geval nog iets moois voor de wereld gedaan’, dacht ik. De CEO, Jan Dekker, kwam heel serieus op me over, dus ik was al snel enthousiast. En nu is het dus ook een investering in mijn eigen gezondheid geworden. Want toen de huisarts me de medicijnen voorschreef, kwam FoodFirst meteen in mijn gedachten op.
 
Door mijn leefstijl aan te passen, gezonder te eten en mijn bloeddruk omlaag te brengen, kan ik misschien wel weer van die medicijnen afkomen. Ik heb mijn plan met mijn huisarts besproken en hij was positief, maar wilde wel controle houden. Ik ben gelijk begonnen, maar moest ook mijn medicijnen blijven gebruiken en een bloeddrukmeter kopen. Als mijn waardes beter worden, gaan we samen kijken hoe we de medicijnen af kunnen bouwen. Dat geeft me een goed gevoel.
 
Anders koken, anders eten
In eerste instantie ben ik de weekmenu’s gaan volgen. Mijn eerste doel was om onder die honderd kilo te komen. Ik zat overspannen thuis, dus had voldoende tijd om te koken en inkopen te doen. Ik woon tussen de boeren, dus ik haal daar kakelverse en onbespoten groenten. Niks lekkerder dan rijpe tomaten, zo uit de volle grond. Er zit ook een zuivelboerderij hier in Berkel en Rodenrijs voor verse eieren, kaas en melk. Met mijn fiets doe ik een rondje langs de velden, heerlijk vind ik dat.
 
Ik heb echt geleerd hoe ik anders moet koken. We hebben thuis nu eens per week een vegetarische dag, eten twee keer per week kip en ander witvlees en sowieso een keer per week vis. Ik houd niet van vis, maar Andy’s Crostini’s met zalm en doperwtenspread en de Mosterdzalm met paksoi vind ik heerlijk! Ook de Kipschnitzel met citroenboontjes vinden we lekker en de Traybake met kippendij zou ik wel elke dag willen eten. Alles is supersimpel in elkaar te flansen en ik ben echt fan van Andy en zijn uitspraken. “De smaakpapillen dansen in je mond, bam!”
 
Het werkt
Inmiddels werk ik weer en daarom neem ik af en toe nog wel een (volkoren) boterham. Dat is gewoon makkelijker in mijn drukke baan. En ik let goed op wat ik verder eet. ’s Morgens een havermoutje en op mijn brood zit sowieso groente. Komkommer, bleekselderij, radijsjes. Echte roomboter in plaats van al die namaak-boter en soms een avocado. Met een beetje improviseren kom je een heel eind. Het werkt, daar gaat het om!
 
Mijn vrouw doet ook met me mee. Ze vindt het prachtig. Voor haar is het twee keer genieten. Gezond en lekker eten, en ik word ook steeds aantrekkelijker hahaha. Twee voor de prijs van één. Mijn vrouw heeft de ziekte van Lyme. Door antibiotica zijn haar darmen helemaal kapot gemaakt, maar dit eten voelt ook voor haar heel goed. De artsen zeggen dat ze perfect eet. Dat motiveert mij natuurlijk dubbel om ermee door te gaan.
 
Op naar de 100!
Ik ben nu 24 weken bezig en ik weeg 106,9 kilo. Er is dus al 23,1 kilo af! Mijn bloeddruk is gedaald naar 132/75 mmHg en mijn buikomvang is al 12 centimeter afgenomen. Ik gebruik mijn medicijnen nog wel, maar ik hoop dat ik ze snel mag gaan afbouwen. Ik heb een doel gesteld, maar ik pak het rustig aan. Ik wil naar de honderd kilo, maar daar mag ik prima dertig weken mee bezig zijn. Dat is niet erg, want het moet een leefstijlverandering zijn. Ik heb er tien jaar over gedaan om zo zwaar te worden, dus ik hoeft niet binnen een half jaar een Arnold Schwarzenegger te worden. Op mijn verjaardag in 2020 (ja inderdaad, dat duurt nog even) hoop ik tussen de 75 en 80 kilo te wegen.

 

Net als Marco met je leefstijl aan de slag? Of de recepten maken waar Marco het over heeft? Word dan nu member van FoodFirst Network! 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!