informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
goede doelen volhouden

Goede voornemens; zo houd je ze vol


Woop-woop, daar komt dat nieuwe, fitte lijf. Dat dagelijks rondje wandelen. Die gezonde maaltijd, elke dag. Laat dat maar aan bioloog en gedragsfysioloog Gabriele Oettingen over.


Haar wetenschappelijk onderbouwde WOOP-methode heet in de wetenschap ‘Mental Contrasting with Implementation Intentions’. En blijkt zo effectief als wat. Dit zijn haar stappen:


Stap 1 - Formuleer een haalbare en uitdagende wens (Wish)

Wat is je belangrijkste wens, wat wil je het allerliefst veranderen? Kies iets uit dat uitdagend voelt, maar wel redelijkerwijs te halen is. Ook onze eigen veranderdeskundige Reint Jan Renes helpt je hierbij in zijn veranderprogramma.


Stap 2 - Fantaseer over een fijne uitkomst (Outcome)

Als je wens vervuld is, hoe ziet je leven er dan uit? Wat zou het meest geweldige resultaat zijn? Hoe zou je je voelen, als dit voornemen is gelukt? Neem even de tijd om dit voor je te zien of op te schrijven.


Stap 3 - Vraag je af: wat hindert mij? (Obstacle)

Wat – in jou – houd je tegen? Dat kan een emotie zijn, een irrationele overtuiging of een slechte gewoonte. Denk er eens wat dieper over na – hoe houd je jezelf af van wat je eigenlijk wil?


Stap 4 - Maak een Als-dan-plan (Plan)

Wat kun je doen om je over deze innerlijke obstakels heen te zetten? Formuleer je plan als volgt: ‘Als ik (… vul je obstakel in, bijvoorbeeld: ‘me eenzaam voel’), dan (… vul je gedragsvoornemen in, bijvoorbeeld: ‘bel ik een vriendin om te gaan wandelen’). Onze veranderdeskundige Reint Jan Renes helpt je hierbij in de stap ‘Leer verleidingen weerstaan’. 

 

Meer info over de WOOP-methode vind je op woopmylife.org.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!