informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Brood

Lesje koolhydraten


Groenten, aardappelen, rijst, fruit, brood, koekjes en kwark… Al deze producten bevatten koolhydraten. Koolhydraten zijn eigenlijk alle suikers en vezels die in een product zitten. Ze geven ons lichaam energie. Toch zijn er producten die je beter kunt laten staan. Voedingsdeskundige Anne-Marie Ernst-Stegeman legt uit waarom.

 

Suiker bestaat uit aan elkaar geregen bolletjes, oftewel suikermoleculen. Soms zijn het maar twee bolletjes en spreken we van een korte ketting. Soms meer, dan noemen we het een lange ketting. Je lichaam knipt deze suikerbolletjes door en breekt ze voornamelijk af tot glucose. Glucose geeft je lichaam energie. Het is de voorkeursbrandstof voor de hersenen. De vezels, die ook tot de koolhydraten behoren, worden niet afgebroken tot glucose maar zijn belangrijk voor je darmen. Ze zorgen ervoor dat je regelmatig naar de wc gaat en al je afvalstoffen makkelijk verwijderd kunnen worden.

 

Snelle en langzame koolhydraten

Met koolhydraten is niks mis. Sterker nog: we hebben ze nodig voor onze gezondheid. Maar… er zit wel verschil in koolhydraten. Je hebt namelijk snelle en langzame koolhydraten. Koolhydraten met een korte ketting aan suikermoleculen en weinig voedingsvezels, de snelle koolhydraten, zorgen voor een snelle opname van glucose en daarmee voor een snelle stijging, maar ook weer daling van je bloedsuikerspiegel. Dit kan zorgen voor energiedips en extra vetopslag in je lichaam.

 

Kies dus liever voor producten met langzame koolhydraten die in onbewerkt eten voorkomen en zorgen voor een constante bloedsuikerspiegel. Met name de voedingsvezels in deze producten zorgen ervoor dat je sneller een vol gevoel krijgt en dat de aanwezige suikers langzamer als glucose opgenomen worden in je bloed. Het zal je dus vast niet verbazen dat wij bij FoodFirst Network kiezen voor onbewerkte en volkoren producten.

 

Liever niet

Producten met snelle koolhydraten zijn bewerkte producten zoals:

  • Vruchtensap
  • Frisdrank
  • Friet
  • Snoep
  • Koekjes
  • Hagelslag
  • Gezondheidsrepen
  • Ontbijtgranen
  • Alle witte varianten brood, rijst en pasta
  • Vruchtenkwark
  • Drinkyoghurt

 

Liever wel

Producten met langzame koolhydraten zijn onbewerkte en volkoren producten, zoals:

  • Groenten
  • Peulvruchten
  • Aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Volkorenpasta
  • Fruit
  • Havermout
  • Volkorenbrood, bruinbrood, roggebrood
  • Noten
  • Zaden
  • Yoghurt
  • Melk
  • Kwark

 

Glucose, fructose en galactose

Alle koolhydraten van korte tot lange ketens, uit aardappelen, brood, rijst, pasta, peulvruchten, melkproducten, fruit, suiker, koek, gebak, snoep, sapjes en frisdranken worden afgebroken tot de zogenoemde monosachariden: glucose, fructose en galactose. Alle drie hebben ze net een iets andere samenstelling. Het grootste deel van de afbraak vindt plaats in de dunne darm maar begint al in de mond. Vanuit de dunne darm worden de monosachariden in de bloedbaan opgenomen en getransporteerd naar de lever. Fructose en galactose worden in de lever omgezet tot glucose.

 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!