informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
slapen

Van slapen word je slanker


Het is al lang bekend dat mensen die nachtdiensten of ploegendiensten draaien, eerder overgewicht krijgen. Slaap speelt een belangrijke rol bij een gezond gewicht. Slim dus om voldoende slaap te pakken als je wil afvallen.

 

Steeds meer onderzoek laat zien dat slaap een cruciale factor is om overgewicht te helpen voorkomen. Hoe komt het dat slapen je gewicht helpt beheersen? Het onderzoek is nog niet helemaal afgerond, maar waarschijnlijk spelen hormonen hierbij een belangrijke rol. Allereerst is dat ghreline. Dat wordt ook wel het ‘hongerhormoon’ genoemd. Als je slecht of weinig slaapt, wordt de aanmaak van ghreline verhoogd en krijg je dus meer honger. Bij voldoende slaap, ben je overdag minder hongerig. Leptine is een ander hormoon dat belangrijk is voor je gewicht. Dit regelt de verzadiging. Hoe minder leptine in je lijf, hoe minder verzadigd je je voelt. En je raadt het misschien al: bij een slaaptekort neemt de productie van leptine af.

 

Slaap is actief

In je slaap is je lichaam heel actief. Kinderen bijvoorbeeld, die groeien vooral in hun slaap. Je lichaam is druk bezig met allerlei herstelprocessen. ’s Nachts worden spiercellen aangemaakt en ook je huid profiteert van voldoende slaap. En dan is het ook nog erg belangrijk voor je geheugen en je IQ. Heb je niet goed geslapen? Dan zal je je minder goed kunnen focussen en komt nieuwe kennis niet goed binnen. Terwijl je na een goede nachtrust juist veel beter dingen kan onthouden. We kunnen wel even doorgaan. Slaap is essentieel voor je immuunsysteem en noodzakelijk om goed te kunnen omgaan met stress. Ja, zelfs dus voor een gezond gewicht. Hoe belangrijk slaap ook is, steeds meer mensen slapen onvoldoende. Best logisch, in tijden van Netflix, en overvolle agenda’s. Hoe weet je of jij niet te weinig slaapt?

 

Signalen van te weinig slaap

Altijd ruw gewekt door de wekker? Kost het je veel moeite om wakker te worden? Dat is een eerste teken dat je te laat naar bed bent gegaan. Mensen die genoeg hebben geslapen, worden 'automatisch' wakker als het ochtend wordt. Ze voelen zich dan uitgerust en verkwikt. Maar natuurlijk zijn er ochtendmensen en avondmensen; voor avondmensen zal het opstaan altijd wat moeilijker zijn. Er zijn ook andere signalen die op een slaaptekort wijzen. Het gaat ook om je energiepeil tijdens de dag. Merk je gedurende de dag dat je een of meer 'dipjes' hebt? Moet je vaak gapen of heb je concentratieproblemen? Veel koffie nodig? Of snak je juist naar suikerrijke tussendoortjes, voor een energiestoot? Dat zijn stuk voor stuk signalen dat je echt wel wat meer slaap kan gebruiken.

 

Gun jezelf de slaap

Ieder mens is anders, maar gemiddeld heeft een mens tussen de zeven en negen uur slaap per nacht nodig. Gun jezelf die slaap. Het is een van de beste cadeaus die je jezelf kan geven. Probeer het eens: ga een maand lang op tijd naar bed en zorg dat je genoeg nachtrust pakt. Bekijk het verschil. Heb je minder dipjes, minder behoefte aan suiker, voel je je minder prikkelbaar, ervaar je minder stress? Geloof ons: slaap is een wondermiddel. En nog gratis ook. Zonde om dat niet te benutten.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!