informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Member Tanja ervaringsverhaal

-45 kilo en van een handvol pillen naar medicijnvrij. Dit zijn de beste tips van Tanja


In de zomer van 2017 begon Tanja met afvallen. Ze woog 135 kilo en ging een revalidatietraject in voor haar reuma en hoge bloeddruk. Om het programma goed te kunnen volgen moest ze afvallen. Met behulp van haar fysiotherapeut begon ze koolhydraatarm te eten en voor ze het wist was ze de eerste tien kilo kwijt. Tegen het einde van dat jaar was er al 25 kilo af en inmiddels is ze maar liefst 45 kilo afgevallen. Ook slikt ze helemaal geen medicijnen meer voor haar bloeddruk. Het geheim van haar succes? Ze geniet van haar nieuwe leefstijl! Dit zijn haar beste tips.
 

1. Houd stug vol

Zeker in het begin is het niet altijd even makkelijk. Maar zodra je resultaat begint te boeken, wordt het steeds makkelijker. Ook als je een week niet bent afgevallen, moet je niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten. Houd vol! Als dingen weer leuk worden, omdat je lijf je niet meer in de weg zit, is het niet moeilijk meer. Dan worden de voordelen groter dan de nadelen.
 

2. Vraag hulp

De steun van je omgeving is heel belangrijk. Als je het niet alleen redt, vraag dan hulp aan mensen. Je familie, vrienden, collega’s. En ook de huisarts of het internet. Iedereen wil je helpen. Vragen is soms lastig, maar dat moet je echt doen als je het nodig hebt.
 

3. Ga voorbereid op pad

Als ik ga eten bij vrienden of een verjaardag heb, neem ik vaak zelf noten of een salade mee. Op die manier hoeven anderen geen rekening met me te houden. En zo kom ik zelf ook niet voor verrassingen te staan.
 

4. Kies wat bij je past

Als je niet van salades houdt, ga die dan niet tegen je zin in eten. Maak dan een omelet en vul die met groenten. Of een lekker soepje of een pizza van bloemkool. Je moet het jezelf zo aangenaam mogelijk maken, dan houd je het makkelijker vol.
 

5. Lees etiketten

Bestudeer etiketten in de supermarkt. Op die manier leer je wat er eigenlijk in producten zit. En ga met een boodschappenlijstje op pad, zodat je je minder snel laat verleiden door allerlei (ongezonde) aanbiedingen.
 

6. Weeg jezelf niet elke dag

Ik ga maar een keer per week op de weegschaal staan. Je gewicht kan van dag tot dag enorm verschillen. Door eens per week te wegen en eens per maand de balans op te maken, zie je beter of je op de goede weg bent. En laat je jezelf bovendien niet elke keer van de wijs brengen als het getal een beetje tegenvalt.
 

 

Het verhaal van Tanja

Het was geen rooskleurig plaatje. Ik woog 135 kilo, slikte 16 pillen tegen een te hoge bloeddruk en pijn door reuma, had een hekel aan sporten en stortte om 15 uur altijd volledig in vanwege een energiedip. Ik werd steeds dikker en lopen ging steeds slechter. Dus dat ik de kans kreeg om te starten met een revalidatietraject voor mijn reuma en hoge bloeddruk was heel erg fijn. Ik moest veel gaan sporten en om dat te kunnen moest ik eerst afvallen. Met hulp van mijn gezin en de fysiotherapeut (een grote motivator) gooide ik mijn leefstijl om. Koolhydraatarm eten en veel bewegen. En inmiddels zou ik niet anders meer willen, het heeft me zoveel opgeleverd.
 

Geen uitzonderingen

Ik volg mijn koolhydraatarme voedingspatroon heel streng. Het werkt voor mij niet als ik tegen mijzelf zeg: “Ik wil toch eens per week een stukje taart of een patatje eten”. En eerlijk? Ik hoef dat ook niet meer. Ik mis het namelijk niet. In het begin wel hoor, toen was het wel moeilijk om de aardappels, brood en pasta te laten staan. Maar ik nam laatst een klein stukje stokbrood en kreeg daar gelijk zoveel last van, omdat ik het niet meer gewend ben. Dat wil ik niet meer. De voordelen wegen voor mij zoveel zwaarder dan de nadelen. En ik ben dol op groente. Dus bij de pastasaus doe ik gewoon courgettespaghetti of champignons. En mijn brownies maak ik met courgette. Als ik het mensen laat proeven, merken ze het verschil niet eens. Hartstikke lekker.
 

Maak het lekker zelf
Ik bak en kook alles zelf met verse ingrediënten. Geen potjes, pakjes of zakjes, want bij kant-en-klare producten weet je niet wat erin zit. En eerlijk gezegd is alles zelf maken echt doodsimpel en helemaal niet zoveel werk. Hoe vaker je het doet, hoe eenvoudiger het wordt.
 
Mijn lunch neem ik altijd mee naar mijn werk. Een omelet gevuld met groente, kip of vis. Of een salade en een koolhydraatarme boterham. Dat brood bak ik dan lekker zelf. Maar ook soepen en sauzen maak ik zelf. Grote porties die ik dan verdeel over potten, zodat ik altijd een voorraadje in de kast heb staan. En als de voorraad op is, duik ik weer even twee uurtjes de keuken in om alles aan te vullen.
 
Hoewel ik inmiddels erg handig in de keuken ben, was ik toch blij dat ik FoodFirst Network tegenkwam op Facebook. Het is fijn om weer nieuwe recepten te ontdekken en nieuwe inspiratie op te doen in de keuken. De video’s zijn leerzaam en ik kreeg weer nieuwe energie om mooie recepten te maken. De weekmenu’s gebruik ik ter inspiratie voor mijn eigen menu. Dat is erg fijn.
 
Opeens is sporten leuk
Als je te zwaar bent, zit je lijf je in de weg. Dan is sporten een enorme opgave. Ik ben blij dat ik heb doorgezet, want opeens vind ik sporten gewoon leuk! Ik doe twee keer per week cardio en krachttraining. De fysio waar ik destijds begon helpt me daar nog altijd bij. Hij maakt een schemaatje voor me. Ik ben nu zelfs begonnen met hardlopen op de loopband. Het is mijn doel om deze zomer vijf kilometer te rennen. Dat moet makkelijk gaan lukken.
 
Ook in mijn dagelijks leven beweeg ik meer. Ik heb een zittende baan, maar waar ik vroeger de auto pakte ga ik nu met de fiets. Ik wandel veel. Ook dat wordt leuker als je conditie beter wordt. En ik pak altijd de trap in plaats van de lift.
 
Nooit meer anders
Mijn nieuwe leefstijl bevalt me goed. Ik had een gigantisch hoge bloeddruk, 200/150 mmHg. Best shocking. Ik slikte 16 pillen, maar dat heb ik in overleg met mijn arts helemaal af kunnen bouwen. Mijn bloeddruk is weer normaal, 125/85 mmHg. Dat motiveert me enorm, echt een overwinning. Ik heb meer energie, mijn cholesterol is top en die energiedip is met de noorderzon vertrokken. Ik heb zin om te bewegen, de onzuiverheden in mijn huid zijn verdwenen en ook mijn man profiteert mee. Hij heeft diabetes. Door met mij mee te eten, is ook hij enorm opgeknapt. Hij slikt nog wel medicijnen, maar heeft zijn suiker onder controle. En hij is al 20 kilo afgevallen! Ik weeg nu 85 kilo en in overleg met mijn huisarts blijft dat voorlopig zo. Daar ben ik zelf ook heel tevreden mee, ik hoef geen maatje 36. De grootste winst heb ik natuurlijk ook al behaald; bijna al mijn medicijnen de deur uit. Ik slik alleen nog twee tabletten per dag voor mijn reuma. Daar kom ik ook niet van af, maar daar kan ik prima mee leven. Zo zie je maar dat pillen het probleem niet oplossen. Die blijf je altijd nodig hebben. Terwijl de verandering van mijn leefstijl me gezonder en fitter heeft gemaakt. Dat doet zoveel meer voor je dan al die medicijnen!

 

Net als Tanja aan de slag met een gezonde leefstijl? Afvallen? Of minder medicijnen gebruiken? Word member! 


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!