informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
Vegetarische salade

Is vegetarisch eten gezond?


Je wilt geen vlees of vis eten? Geen probleem. Als je member wordt van FoodFirst Network, staan er heel veel vegetarische recepten voor je klaar! Let jij dan verder nog even op deze aandachtspunten?

 

1. Vergeet de zuivel en eieren niet

Een plantaardige basis in je voeding is heel goed. Eet dus volop groenten, fruit, noten, peulvruchten en volkoren granen. Maar vergeet ook niet om af en toe wat dierlijke producten te eten, zoals volle yoghurt, eieren en kaas. Die producten bevatten namelijk vitamine B12, een erg belangrijk vitamine voor de werking van je zenuwstelsel.

 

2. Omega 3

Vis is de belangrijkste bron van omega-3-vetzuren, die belangrijke vetzuren in onze voeding. Ze zijn zo belangrijk, dat de Gezondheidsraad er zelfs een aanbevolen hoeveelheid voor heeft opgesteld. Die aanbevolen hoeveelheid haal je als je één keer per week vette vis eet. Veel vegetariërs eten ook geen vis, dus wat te doen? Je kunt je heil zoeken tot plantaardige bronnen van omega-3, zoals lijnzaadolie, lijnzaad en walnoten. Maar je kunt ook overwegen om een omega-3-supplement op basis van algen te gebruiken.

 

3. IJzer

Vlees is een belangrijke bron van ijzer. In vlees zit van nature veel ijzer en bovendien in een vorm die door het lichaam gemakkelijk wordt opgenomen. Als je vlees weglaat uit de voeding, is het slim om wat extra aandacht aan ijzer te besteden. IJzer zit bijvoorbeeld in groenten (spinazie), volkoren granen, peulvruchten en ei. Het opnemen van ijzer uit plantaardige producten gaat beter als je er ook iets bij eet dat vitamine C bevat: groenten en fruit dus. Een sinaasappel of een salade bij je volkoren boterham, of groenten bij de zilvervliesrijst.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!