informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
artikel zo drink je meer water

Zo drink je genoeg water!


We hebben elke dag vocht nodig, ongeveer 1,5 tot 2 liter. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg drinkt? En wat zijn de beste dranken om de dorst mee te lessen, zonder dat je ook nog veel suiker binnenkrijgt? We delen onze beste tips. 

 

Tip 1. Zet je wekker voor een glaasje water

Wil je wel meer water drinken, maar vergeet je het gewoonweg? Dan kan het handig zijn om op bepaalde tijden een wekker te zetten. Bijvoorbeeld op je telefoon, zodat je eraan herinnerd wordt dat het tijd is voor een glas water. Er zijn ook apps die je waarschuwen en waarop je je waterinname kunt bijhouden, zoals Water Daily, Waterlogged en Water your body.

 

Tip 2. Zet een karaf water op je bureau

Wanneer je een kantoorbaan hebt, is het belangrijk om goed te blijven drinken. Bij FoodFirst Network hebben we het (bijna) allemaal: een kan water met wat fruit of kruiden erin op ons bureau staan. Het zorgt er niet alleen voor dat we minder koffie drinken, maar ook dat we meer gaan bewegen. Want we moeten vaker naar de wc! 

 

Tip 3. Zet een glas bij de kraan

Tip van onze member Sandra van Katwijk. "Ik zet altijd een glas bij de kraan op het aanrecht. Elke keer als ik het zie staan, vul ik het en drink ik het gelijk leeg. Hoppa, dat schiet lekker op!" 

 

Tip 4. Pimp je glaasje water (of maak onze homemade ijsthee)

Vind je water drinken saai? Geef het eens een extra smaakje door wat vers fruit, groene kruiden, plakjes gemberwortel of schijfjes komkommer toe te voegen. Of maak onze homemade ijsthee! Niet alleen een verfrissende dorstlesser op een warme dag, ook een welkome afwisseling op de gewone glaasjes water.

 

Recept Homemade IJsthee
ijsthee 2      

Ingrediënten:

1 liter water
zakjes groene thee
sinaasappel
citroen
¼ komkommer
takjes munt

 

 

 

 

 

 

Bereiding:

Breng water aan de kook, laat even afkoelen en hang er theezakjes in. Laat de thee 10 minuutjes trekken en laat afkoelen op het aanrecht. Voeg sinaasappel, munt, komkommer en citroen toe en laat een nacht in de koelkast staan. Geniet!

 

 

Wat kun je het beste drinken? 

Water staat natuurlijk met stip op 1. Maar ook thee, kruidenthee en koffie tellen mee om je dagelijkse 1,5 - 2 liter te halen. 

 

Thee

In haar laatste advies beveelt de Gezondheidsraad aan om minstens drie koppen thee per dag te drinken. Zonder suiker natuurlijk. Daarbij gaat het vooral om groene en zwarte thee. Die komen van dezelfde plant, alleen de productiewijze is iets anders. Groene en zwarte thee hebben een positief effect op de bloeddruk en beschermen mogelijk tegen een beroerte en diabetes type 2.

 

Kruidenthee

Kruidenthee heeft niet hetzelfde positieve effect als gewone thee, maar dat neemt niet weg dat het een welkome afwisseling is. Drink bijvoorbeeld munt-, verveine-, venkel- of kamillethee. Pas alleen op met zoethoutthee of mixen waarin zoethout is verwerkt: in zoethout zit een stof die de bloeddruk flink kan verhogen. Drink daarvan niet meer dan een of twee glazen per dag. Als je al een hoge bloeddruk hebt, houd het dan bij een half glas per dag. Goed om te weten; dezelfde stof zit ook in drop. 

 

Koffie

Niet gedacht dat koffie goed voor je is? Toch is dat zo. Het is bewezen dat koffie de kans op het ontstaan van de ziekte van Parkinson of depressie kan tegengaan. En natuurlijk heeft de cafeïne een fijn oppeppend effect en kan het vermoeidheid tijdelijk verdrijven. Dat maakt koffie vooral in de ochtend zo’n fijne drank. Koffie drinken in de avond kan het de nachtrust wel verstoren. Te veel cafeïne kan je onrustig maken of hoofdpijn en  slaapproblemen veroorzaken. De juiste dosis is van mens tot mens verschillend. Wat dan als verantwoord wordt gezien? Twee tot drie koppen koffie per dag.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!