informatie voor bedrijven ⟩
Logo foodfirst
zoetstof

Hoe veilig zijn zoetstoffen?


Wel de zoete smaak, en niet het effect op de bloedsuiker en de calorieën. Fantastisch die zoetstoffen! Maar klopt dat wel?

 

Val je er wel van af?

Sommige zoetstoffen, zoals sorbitol, leveren net zoveel calorieën als suiker. Maar er zijn ook zoetstoffen die wel tweehonderd keer zoeter zijn dan suiker. Je hebt van deze ‘intensieve’ zoetstoffen maar heel weinig nodig om de zoete smaak van suiker te evenaren. Je zou verwachten dat mensen die suiker verruilen voor zoetstoffen, vanzelf afvallen. Ze krijgen immers minder calorieën binnen. Toch is dat effect in veel onderzoeken niet aan te tonen. Een voorzichtige verklaring is dat het lichaam door de zoete smaak wordt getriggerd om alsnog om suiker en zoetigheid te vragen.

 

Zijn ze wel veilig?

Zoetstoffen zijn heel goed onderzocht op veiligheid. Daar hoef je je in principe geen zorgen over te maken. Er zijn nog wel kanttekeningen aan het onderzoek: de langetermijneffecten zijn niet bekend en het is ook nog niet duidelijk wat er gebeurt als mensen heel veel verschillende zoetstoffen gebruiken. Maar nogmaals: bij een bescheiden gebruik hoef je je geen zorgen te maken over de gezondheid.

 

Hyperbewerkt

Zoetstoffen komen niet voor in natuurlijke, onbewerkte producten. Je vindt ze wel in hyperbewerkte, geraffineerde producten en sterk bewerkt eten. Denk aan frisdranken, kant-en-klare zuiveldrankjes, jam en lightproducten. Die heb je helemaal niet nodig. Kies liever voor de volle smaak en de uitstekende voedingswaarde van volle en onbewerkte producten.

Geen suiker en zoetjes dan maar? Bedenk dat het ongeveer een week of drie duurt voordat je de zoete smaak ontwend bent. Daarna geniet je van de natuurlijke zoete smaak van een aardbei en vind je koffie met een zoetje echt overdreven zoet en niet lekker meer. Ga je het proberen?

 

Toch zoetstoffen?

Stel, je wil jezelf een keer trakteren op iets zoets, is het dan beter om te kiezen voor suiker of voor zoetstoffen? Eigenlijk maakt dat niets uit. Kies vooral iets waar je op dat moment van wil genieten. Je kan hoogstens letten op de andere ingrediënten in je traktatie: is het zelf gebakken, zonder kleur- en smaakstoffen? Of: zit er bijvoorbeeld havermout of noten in dat koekje, vers fruit in die cheesecake? Misschien krijg je op die manier toch nog iets goeds binnen met je traktatie.


Laden...
x
Word lid! klik hier
Meld je nu aan voor de FoodFirst nieuwsbrief
Schrijf je in en we houden je op de hoogte van ons laatste nieuws. Bovendien ontvang je nu direct drie gratis recepten!